George Russell vinden we dit seizoen terug op een achtste plek in de strijd om de wereldtitel. Teamgenoot Lewis Hamilton is nog wel in gevecht met Sergio Perez voor de tweede plek, achter de ongenaakbare Max Verstappen. De prestaties van Russell vallen weliswaar tegen, maar de Brit (bezig aan zijn tweede seizoen bij Mercedes) ziet dat het momentum bij het team begint te verschuiven.
"Ik heb me altijd onderdeel gevoeld van de familie bij Mercedes, er was nooit twijfel over onze toekomst. Het eerste jaar was het duidelijk een heel vreemd jaar binnen het team, vooral in de eerste zes maanden, omdat we ons in een positie bevonden die ze acht jaar lang niet gewend waren geweest", doelt Russell op het feit dat niet Mercedes, maar Red Bull de bovenliggende partij was. "Nu zijn de dingen duidelijk. De fundamenten zijn volledig verstevigd. En ik geniet er echt van om met iedereen samen te werken. Er is echt licht aan het einde van de tunnel. En dat motiveert ons allemaal", zegt Russell in de podcast Beyond The Grid.
Hij vindt dat er in het afgelopen jaar veel stappen zijn gemaakt bij Mercedes. "Ik kan met een gerust hart zeggen dat we er veel sterker voor staan dan vorig jaar rond deze tijd. Dus ik heb 120 procent vertrouwen in elk teamlid. Het zijn echt buitengewone mensen, ongelooflijke ingenieurs, ontwerpers, iedereen binnen de hele organisatie. Ze zijn zo gemotiveerd voor dat succes. En we hebben een duidelijke richting. Dus dat geeft me vertrouwen."
Anderen bekeken ook:
Op jezelf richten
Russell geeft aan dat hij wel waakzaam is, kijken naar andere teams. "Je mag je concurrenten nooit onderschatten. Red Bull, Ferrari, McLaren, Aston Martin, we hebben een aantal enorme sprongen gezien. Misschien staat Williams volgend jaar wel bovenaan. Je weet dat ze het erg goed doen. Je kunt je alleen maar op jezelf richten."
Om Verstappen en Red Bull in 2024 bij te halen, dan zal er nog flink gewerkt moeten worden bij Mercedes, ziet Russell. "We moeten enorme winst boeken. Weet je, we zijn een beetje heen en weer gegaan met onze ontwikkeling. We deden één stap vooruit en twee stappen terug met een aantal updates. Vooral vorig jaar moesten we juist veel prestaties uit de auto halen omdat we worstelden met het stuiteren van de wagen. En we hebben hier nu veel meer grip op. We weten dat we afgelopen winter een fout hebben gemaakt, we hebben te veel vermogen van de auto gehaald. Dit is dus echt een interessante sport."
"En als je 2020 even terugspoelt, dan bouwde Mercedes waarschijnlijk een van de meest competitieve auto's aller tijden. In 2021 won Max het kampioenschap en er was in ieder geval een strijd tussen Max en Lewis om het kampioenschap. Je kunt dus stellen dat de auto van Mercedes in 2020, niet qua dominantie, maar qua competitiviteit en racepace voor sommige races niet veel verschilt van die van Red Bull."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!