Carlos Sainz reed in het begin van de wedstrijd achter de Alpine van Esteban Ocon, die de derde positie bekleedde. Gedurende de race nam de Spanjaard ook de strategie grotendeels voor zijn rekening, tot het team hem naar binnen haalde. Ocon ging naar binnen voor nieuwe banden en Sainz kreeg een ronde daarna ook te horen van het team dat hij naar binnen moest komen voor een pitstop. Het doel van de pitstop was om Lewis Hamilton voor te zijn maar Sainz begreep niet waarom het team niet de prioriteit gaf aan een overcut op Ocon. Die was namelijk net voor zijn neus verdwenen en in de vrije lucht kon hij het tempo opvoeren. "Het was een moeilijke race om in te schatten", legt Carlos uit wanneer RacingNews365 hem vraagt naar de strategiekeuzes die gemaakt zijn. "De timing van de eerste pitstop verraste me want ik had op dat moment alleen maar paarse sectoren in mijn in lap ." Tijdens een inhaalpoging op Ocon beschadigde de Ferrari-coureur ook zijn voorvleugel maar hij kwam daar goed mee weg. De grote frustratie kwam pas na de eerste pitstop.
"Ik had er nog veel meer uit kunnen halen"
"Monaco is een beetje een loterij. Ik had het gevoel dat ik er in de eerste stint nog veel meer uit had kunnen halen. Ik deed tegelijkertijd ook al het management en om dan vervolgens door het team overruled te worden, dat is frustrerend. Maar ik had mijn frustratie niet moeten uiten over de radio." Toch was de Spanjaard na zijn pitstop drie tienden sneller dan Ocon. Maar de frustratie bleef, onder andere omdat hij achter Ocon weer op de baan terecht kwam, terwijl hij in de veronderstelling was dat hij en het team bezig waren om Ocon te verslaan. Het team gaf vervolgens via de boardradio aan dat ze de stop hebben gemaakt om Lewis Hamilton voor te blijven.
"Ik had slechte kaarten"
Het geluk ontbrak ook bij de tweede pitstop van de Ferrari-coureur. "Tijdens de tweede pitstop was er denk ik nog wat frustratie over van de eerste pitstop. We wilden iets anders doen door de run met een ronde te verlengen, maar de regen kwam al snel en het was te nat voor slicks. Ik ben daar echt veel tijd verloren." Ook een spin in Mirabeau hielp niet mee. Hij verloor daarmee vijf plekken en eindigde de race op een magere plek acht. In het algemeen heeft Sainz het gevoel dat hij en het team meer uit de race hadden kunnen halen. "We moeten het analyseren. Ik weet niet hoe het er van buiten uitzag, maar vanuit de cockpit leek het alsof we het misschien anders hadden kunnen doen. Maar nogmaals, het is een beetje een loterij in Monaco en ik had slechte kaarten."
Meest gelezen