Na de crash van Nicholas Latifi tijdens de GP van Saoedi-Arabië van afgelopen zondag kwam de safety car op de baan. Sergio Perez had net een pitstop gedaan, waardoor hij plekken verloor. Carlos Sainz kon tijdens de safety car zijn pitstop maken en zo veel tijd winnen. Op zo goed als gelijke hoogte met Perez, maar de Mexicaan behield de derde positie. Sainz was het daar niet mee eens en deed een oproep aan de wedstrijdleiding om nog eens goed te kijken wie er voor lag bij de eerste safety car-lijn. Dat bleek uiteindelijk inderdaad de Ferrari-coureur te zijn, die dus recht had op de derde stek van Checo. Na zes ronden safety car mocht Sainz echter nog steeds niet voorbij aan Perez. Pas kort nadat de race weer herstart was, werd Perez bevolen om aan de kant te gaan. De Spanjaard snapte er na afloop van de race helemaal niets van.
"Had Verstappen aan kunnen vallen"
Als Sainz de race wel al vanaf P3 had kunnen hervatten, dan had hij misschien zelfs een aanval op P2 kunnen doen, denkt hij. Hij had het dan op zijn minst kunnen proberen. Tevens was het volgens hem ook voor Perez niet helemaal eerlijk, omdat de Mexicaan andersom geen poging kon doen de derde stek terug te veroveren. "Het was heel raar. Als sport moeten we deze dingen blijven analyseren, want het kan allemaal zoveel simpeler. Als Checo me gewoon die plek had teruggegeven tijdens de safety car-periode, dan had ik de kans gehad om bij de herstart met Verstappen te vechten" "Bovendien had Checo dan ook de mogelijkheid gekregen om met mij te vechten om de derde positie. Ik wist dat hij mij de positie zou gaan geven en hij niet terug kon vechten. Daardoor werd er een zooitje gecreëerd en dat was in mijn optiek onnodig, aangezien we zo'n zes ronden achter de safety car hebben gereden."
"F1 moet dit beter doen"
Volgens Sainz moet er geleerd worden van die gebeurtenissen tijdens en rond de safety car-periode. De situatie had namelijk nog een stuk complexer kunnen zijn als George Russell zich had gemengd in het gevecht. Wat was er dan gebeurd? Gelukkig zullen we dat nooit weten. "Er waren terwijl de safety car op de baan was een miljoen kansen voor Checo om me voorbij te laten, zodat we daarna bij de herstart nog konden vechten. Stel dat ik bij de herstart was ingehaald door Russell? Wat hadden we dan gedaan? Had Checo dan zowel Russell als mij voorbij moeten laten? Dat zou echt enorm oneerlijk zijn tegenover Checo", zucht de Ferrari-man. Al met al geen beste situatie, is zijn conclusie. "Ik weet het niet. We moeten als sport echt beter worden in dit soort dingen. Het moet simpeler en sneller zijn voor iedereen om te begrijpen. Dan kunnen ook wij als coureurs zonder zorgen verder racen", aldus Carlos.
Meest gelezen