Carlos Sainz won in 2022 zijn eerste Grand Prix in de Formule 1. De Spanjaard schreef de spectaculaire Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam. RacingNews365 zocht de Ferrari-coureur op in de garage van het team tijdens de GP van Abu Dhabi, om nog eens terug te blikken op die speciale dag op Silverstone: "Een eerste overwinning pakken in de F1 voor een team als Ferrari is al geweldig, maar om het dan ook nog eens op een circuit te doen als Silverstone maakte het moment helemaal compleet. Het was een speciale dag in mijn racecarrière en ik zal de herinneringen van die dag dan ook koesteren." "De race was ook een van de beste races van het seizoen, dus daardoor werd de dag eigenlijk nog specialer. Op het podium staan was het mooiste moment van die dag, omdat je dan het Spaanse en Italiaanse volkslied krijgt te horen en beneden de mensen van het team ziet staan. Dat geeft een geweldig gevoel", aldus Sainz, wiens ogen duidelijk nog trots uitstralen als hij terug denkt aan die zondag op Silverstone. Een moment dat niet plaats kon vinden zonder de hulp van Shell, de partner die al sinds de jaren dertig verbonden is aan Scuderia Ferrari. Dit jaar stond de brandstofleverancier voor een grote opgave die men volgens Sainz perfect heeft uitgevoerd. "Dit seizoen was het verplicht om met 10% bio-ethanol brandstof te racen", blikt Sainz terug op de uitdaging die Shell stond te wachten tijdens seizoenstart in Bahrein. "Kijkend naar dit seizoen, denk ik dat het ons een voordeel heeft gegeven dat Shell zo sterk is met het creëren van die brandstof. Zij hebben er ervaring mee en hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de kwalitatief beste versie te ontwikkelen. Doordat zij een uitstekend product hebben gemaakt, was het verschil met vorig jaar als coureur zijnde niet te merken. Dat komt doordat men de afgelopen jaren hard heeft gewerkt aan het project met 10% bio-ethanol en dat zal men ook doen bij de ontwikkeling van de 100% uitstoot vrije brandstof in 2026." Volgens de 28-jarige coureur zorgt de langdurige samenwerking tussen Shell en Ferrari ervoor dat men de uitstekende producten kan blijven maken. "Het is interessant om te zien hoelang Ferrari en Shell al met elkaar samenwerken. Als je bij Ferrari komt te werken zie je direct hoe sterk de samenwerking is. Beide partijen kennen elkaar door en door en daardoor verloopt de samenwerking tussen de partijen uitstekend. Gedurende het seizoen kom je als coureur zijnde vaak hier in het laboratorium van Shell op het circuit en dan zie je hoe hard ze aan het werk zijn om alles voor ons perfect te laten verlopen. Ze zijn constant aan het werk om de performance te verbeteren en de betrouwbaarheid in de gaten te houden."
Ik ben jong en zit waarschijnlijk in de beste fase van mijn carrière
Carlos Sainz
In het begin van het seizoen schoot Ferrari direct sterk uit de startblokken met een 1-2 overwinning tijdens de eerste race in Bahrein. Een speciaal moment voor Sainz, aangezien hij in de Formule 1 nog niet was gewend om vooraan mee te kunnen strijden: "Het was dit jaar best een ander seizoen, omdat je vooraan mee strijd. Dat geeft meer stress. In het begin van het jaar moest ik helaas eerst nog wat wennen aan de bolide. Daardoor was ik in het begin van het seizoen minder competitief dan aan het einde van het jaar, toen ik goed reed. Dat hoop ik mee te nemen richting volgend jaar. Dan hoop ik een betere seizoenstart mee te maken. We hopen in 2023 wederom met een competitieve bolide aan de start te staan. Daar werken we hard aan, door de bolide zo goed mogelijk door te ontwikkelen." Volgend seizoen staat de F1 en Sainz ook nog een andere uitdaging te wachten. Er staan op dit moment namelijk gepland in 2023, mits er nog een vervanger wordt gevonden voor de GP van China. Het is echter iets wat Sainz niet als een probleem ervaart. "24 races zijn er behoorlijk wat, maar ik ben jong en waarschijnlijk zit ik in de beste fase van mijn carrière. Dus voor mij is het goed te doen. Ik vind het leuk om te reizen en competitief te kunnen zijn. Ik leef op het moment mijn droom als een Ferrari-coureur en ik vind het prachtig om de wereld te zien." "Dus ik zal niet klagen over de kalender, maar tegelijkertijd denk ik wel dat het voor andere mensen op de paddock heel zwaar is. Veel mensen binnen de teams zijn heel veel weg van hun familie en dat weegt zwaar. Daarom moeten we goed kijken naar hoe we het voor alle mensen op de paddock goed kunnen regelen, dat er een juiste balans gaat komen tussen hun werk- en hun privéleven. Daar zal de F1 een compromis in moeten sluiten."
Meest gelezen