Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz heeft nog altijd vraagtekens omtrent Duitse tijdstraf

Als tiende kwam Carlos Sainz tijdens de Grand Prix van Duitsland over de meet, als twaalfde werd de Spanjaard geklasseerd. Doordat de Renault-rijder Marcus Ericsson tijdens een Safety Car-fase had gepasseerd mocht Sainz geen puntje bijtellen, die normaliter uitgereikt wordt voor de nummer tien. Vier dagen na het incident heeft Sainz nog altijd voldoende vraagtekens rond het akkefietje.

"Het was een raar incident, een lastige situatie", blikt Sainz voor de Hongaarse GP terug op de krachtmeting van afgelopen weekend. "Net na mijn pitstop kwam ik op een rondje te staan en toen de Safety Car werd ingezet, mochten 'gelapte' rijders zichzelf van die ronde achterstand ontdoen. Misschien dat sommige van mijn concurrenten de call later kregen dan ik. Aangezien sommigen vrij sloom rondreden, dacht ik dat ze juist niet op een rondje stonden en daarom in een bepaalde brandstof-spaar-modus hun omlopen afwerkten." Uiteindelijk werd Sainz bestraft voor het illegaal passeren van Ericsson. "Bij die Sauber dacht ik dat hij een probleem met zijn wagen had, zo sloom reed hij. Ik besloot hem te passeren - dat was een eigen besluit, dat werd me niet gevraagd door het team. Later kreeg ik via de boardradio te horen dat ik Ericsson voorbij moest laten, maar toen ik ruimte maakte, ging hij er niet langs. Hij trapte op de rem", vertelt een verontwaardigde Sainz. "Ik weet niet of hij dat met opzet deed." Door het wegvallen van Sainz klom Brendon Hartley naar de tiende plaats: het leverde de Nieuw-Zeelander het tweede WK-puntje van zijn nog korte Formule 1-carrière op.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'