Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz pleit voor verandering na gevaarlijk incident met Red Bull in de pitstraat

Carlos Sainz wil verandering zien in de pitstraat van een aantal circuits op de Formule 1-kalender. Vanuit Monza blikt hij terug op het incident tijdens de GP van Nederland, waarbij hij tegen apparatuur van Red Bull aanreed en Sergio Perez over een wheelgun van Ferrari reed.

De pitstop van Carlos Sainz tijdens de Grand Prix van Nederland verliep alles behalve vlekkeloos. Doordat Ferrari een late call maakte om de Spanjaard naar binnen te halen, stond de volledige pitcrew nog niet klaar met alle banden. Toen hij naar zijn plaats voor de pitbox van Ferrari reed, tikte hij met zijn auto een van de wheelgun-slangen van Red Bull aan. Bij Red Bull ging het ook niet helemaal goed. Sergio Perez reed na zijn pitstop over een van de wheelguns van Ferrari, maar maakte hierbij geen schade. Sainz is niet tevreden over de gang van zaken en pleit voor verandering. RacingNews365 vroeg aan de Spanjaard of hij de pitstraat in Zandvoort te krap vindt. "Absoluut", is zijn duidelijke antwoord. "Ik denk dat hier niet genoeg over wordt gepraat. We rijden door te krappe pitstraten dit jaar. De veiligheid voor het personeel hier moet verbeterd worden, want vergeet niet dat ze wel racepakken en helmen dragen tijdens de pitstops, maar ook centimeters naast auto's staan die 80 kilometer per uur rijden. Centimeters weg van ongelukken en gevaarlijke situaties."

Niet alleen Zandvoort heeft volgens Sainz een te krappe pitstraat

Naast de pitstraat op het Nederlandse circuit vindt Sainz dat er ook gekeken moet worden naar de pitstraten in Boedapest en Singapore. "Zandvoort is een geweldig circuit en ik wil er elk jaar graag weer terugkeren, maar we moeten ook denken aan het personeel en aan hoe krap het daar allemaal is. Het is daar gewoon te krap en de veiligheid moet omhoog", aldus de Ferrari-coureur. "We praten erg veel over de veiligheid van de auto's en van het circuit, maar ik vrees dat er in de pitstraat op een gegeven moment iets gaat gebeuren als alles zo krap blijft en er ondertussen zo veel gebeurt. Vooral tijdens meerdere pitstops tegelijk", aldus Sainz, refererend naar de situatie tijdens de GP van Nederland. Beelden hiervan zijn hieronder te zien.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi