Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Sainz stomverbaasd door Red Bull en roept Ferrari dringend op tot onderzoek

Carlos Sainz ziet iets bij Red Bull en Aston Martin waar Ferrari niet eens bij in de buurt komt. Hij heeft geen idee hoe dat kan. Analyseren die auto's, zo roept hij zijn team op.

Carlos Sainz finishte de GP van Bahrein als vierde, achter beide Red Bulls en Fernando Alonso. Hij had niet anders gedacht, zo zucht hij na afloop in gesprek met onder meer RacingNews365 als we hem vragen of hij dit aan had zien komen. "De race verliep ongeveer zoals we hadden verwacht. De Red Bulls reden snel weg, zoals we verwachtten, en de Aston Martin finishte voor ons, zoals we hadden verwacht. Dat is op dit moment een beetje de realiteit voor ons bij Ferrari." "Als we pushten in de race, zoals je kon zien in het gevecht met Fernando, kostte me dat bijna een extra positie aan Lewis Hamilton. Zodra we pushen in deze auto, op deze banden, dan gaan we alleen maar achteruit. De banden slijten dan enorm. Dat is duidelijk ons grootste zwakke punt."

Ze hebben iets gevonden

En dat in tegenstelling tot die twee andere teams die voor hem op de baan finishten. Sainz snapt er vrij weinig van, zo moet hij toegeven, en hoopt dat Ferrari daar eens goed onderzoek naar gaat doen. "Het is duidelijk dat Red Bull en Aston Martin iets doen met de banden wat wij niet helemaal begrijpen, want als wij hetzelfde doen komt dat ons in de race duur te staan. Ze hebben iets..." "Red Bull en Aston Martin hebben iets gevonden", vervolgt hij. "Zij kunnen pushen, terwijl wij dat niet konden doen. Je ziet ze pushen en glijden, maar zij hebben niet zo veel last van slijtage als wij." "Zodra wij beginnen te pushen, worden de banden namelijk te warm. Ik hoop dat we op andere circuits, waar de achterbanden minder worden belast, veel minder last hebben van slijtage." "Het is duidelijk dat hun auto's iets hebben waardoor ze daar veel minder last van hebben. Wij en Mercedes hebben vergelijkbare slijtage, maar de andere auto's (Red Bull en Aston Martin, red.) om een of andere reden niet. Dat moeten we gaan onderzoeken, om zo te zien wat wij er aan kunnen doen."

Geen vooruitgang

Als de suggestie wordt gewekt dat Ferrari aan het einde van 2022 de weg omhoog had ingezet qua slijtage, is Sainz het daar niet mee eens. "Voor ons bij Ferrari is het net zo slecht als vorig jaar. Het verschil is echter dat de andere twee bolides er veel minder last van hebben." "Je kan het gewoon zien!", roept hij. "Hoe hard Max en Fernando kunnen pushen op de banden, terwijl wij ze moeten sparen. Zodra wij pushen gaan we achteruit. Daardoor hebben we nauwelijks marge." "Aan het einde van het afgelopen seizoen had Red Bull een duidelijk voordeel in de race en dit jaar hebben ze nog meer terrein gewonnen. Wij hebben dus huiswerk te doen, veel dingen te analyseren en te checken." "Op circuits als in Bahrein vragen we duidelijk te veel van onze achterbanden, dus we moeten een manier vinden om dat te verbeteren. Ik ben er zeker van dat we dit goed gaan analyseren en het beter gaan doen", aldus Sainz.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'