Met de komst van motorleverancier Honda staat Red Bull Racing aan de vooravond van een nieuw begin. In de afgelopen twaalf seizoenen werd er gebruik gemaakt van Renault-motoren en omdat het Franse merk vanaf 2011 niet zelf meer met een fabrieksteam in de Formule 1 was vertegenwoordigd (tot aan haar terugkeer in 2016), kon alle aandacht in de tussenliggende jaren worden gefocust op Red Bull. Nu Renault weer terug is, krijgt het fabrieksteam als eerste de aandacht. Honda heeft geen 'eigen' stal en dat kan volgens Brawn positief werken.
"Het kan erg gunstig zijn voor Red Bull Racing dat men gaat samenwerken met Honda, want op deze manier wordt Red Bull Racing een fabrieksteam", blikt Brawn op het officiële kanaal van de Formule 1 vooruit op het kampioenschap van 2019. "Dat zijn ze in feite niet meer geweest sinds het team Jaguar heette. Gedurende het merendeel van de tijd die Red Bull Racing en Renault samenwerkten was de relatie prima te noemen, vooral toen ze hun vier achtereenvolgende wereldtitels scoorden." "De grote kans van deze mogelijkheid is dat er twee grote namen samen kunnen werken. Er moeten natuurlijk duidelijke afspraken worden gemaakt en een goede samenwerking is razend belangrijk, maar als het werkt, is dat juist een kracht. Het brengt geweldige kansen. Red Bull Racing moet alles uit deze kans met Honda halen, om weer terug te keren aan de absolute top. Nu is het moment om weer kampioenschapskandidaat te worden." Honda werkte in 2018 samen met Toro Rosso, ter voorbereiding op de stap om in 2019 de handen ineen te slaan met Red Bull Racing. Bij tijd en wijle was de krachtbron van Japanse makelij razendsnel - met name de derde specificatie werd aangeduid als een ruimteschip - af en toe moest er ook nog wel eentje worden vervangen. Honda wordt overigens de vierde motorleverancier van Red Bull Racing in de Formule 1: in het verleden werd er namelijk ook al samengewerkt met Cosworth (2005) en Ferrari (2006).
Meest gelezen