Logan Sargeant had een lastig weekend tijdens de GP van Nederland, terwijl het weekend voor het team van Williams best prima begon. De wisselende weersomstandigheden werkten in het voordeel van de Williams-bolide. Beide coureurs wisten zaterdag naar Q3 in de kwalificatie te rijden, waar Alexander Albon de vierde tijd reed, was zijn teamgenoot Sargeant de hekkensluiter van de top 10. De zondag op Zandvoort begon droog, totdat het precies tijdens de formatieronde begon te regenen. Het Nederlandse weer zorgde voor een waar spektakel op Zandvoort, waar Max Verstappen uiteindelijk zijn negende overwinning op rij wist te pakken. Voor rookie Logan Sargeant duurde de Grand Prix van Nederland welgeteld 16 rondes, hij crashte namelijk bij bocht acht de muur in. Einde race voor Logan, die zelf ongedeerd uitstapte.
"Had geen stuurhulp meer"
Na afloop van Dutch GP werd duidelijk dat de oorzaak van de crash wellicht toch ergens anders ligt. Het zou namelijk niet om een rijdersfout gaan, maar een hydraulische storing zou de oorzaak zijn geweest van de eerste rode vlag in Zandvoort op zondag. Via de boardradio gaf de Amerikaan aan dat hij het gevoel had dat er iets brak in de auto. "Om uit te leggen wat er met Logan gebeurde, hij raakte de kerb die hij vrijdag al een paar keer geraakt had", legt teambaas James Vowles uit aan F1TV na de race. De teambaas benadrukt dat de crash niet veroorzaakt werd door Sargeant zelf. "We hebben de monteurs snel laten kijken, en hij raakte de kerb in ten minste de laatste vier ronden (voor de crash). In die specifieke laatste ronde verloor hij hydraulische druk. Je stuursysteem is hydraulisch, dus hij had geen stuurhulp meer en ging er vanaf. Dit was geen herhaling van wat we eerder zagen. Wat we moeten begrijpen is waarom we zulke pieken zagen en waarom we daar hydraulische druk verloren." En of de jonge Amerikaan hiervan baalt? "Hij was ontdaan omdat je jezelf altijd in twijfel trekt, je trekt alles in twijfel. Hij weet hoe rommelig het was, het was een chaos daarbuiten, er waren kansen", sluit de voormalig Mercedes directeur motorsportstrategie af.
Meest gelezen