Antonio Giovinazzi is één van die coureurs. De 25-jarige Italiaan mag dit jaar zijn eerste volledige F1-seizoen afwerken bij het Alfa Romeo-team, nadat hij twee jaar geleden als invaller zijn debuut maakte bij Sauber. Destijds was die stal nog het lelijke eendje van de grid. Tegenwoordig wordt het tot Alfa Romeo omgedoopte team als een van de sterkere middenmoters beschouwd.
Giovinazzi weet naar eigen zeggen wat het grote verschil maakt. "Het team is gelijk gebleven - Sauber heeft enkel een andere naam gekregen, maar hier werken nagenoeg dezelfde personen als in 2017", legt de tweevoudig Grand Prix-starter uit aan RacingNews365 . "De werknemers zijn echter veel gemotiveerder dan destijds. Dat is vorig jaar al gebleken, toen er tegen het einde van het seizoen ontzettend sterke resultaten werden gescoord. Dat werkte als koren op de molen. Bovendien zijn er nieuwe coureurs gekomen, eentje daarvan (diens teammaat Kimi Raikkonen, red.) heeft een Formule 1-wereldtitel op zijn erelijst." "Voor een rijder is het goed om te zien dat zijn monteurs en engineers zo gemotiveerd zijn", vertelt Giovinazzi trots. Waar de Italiaan een duidelijk verschil ziet op het persoonlijke vlak, heeft hij echter geen goed vergelijk tussen de wagens van 2017 en 2019. "Nee, daarvoor zijn de reglementen te verschillend. De wagens van nu zijn natuurlijk veel sneller, maar het is lastig feedback te geven vanwege de andere reglementen." In 2018 kwamen Marcus Ericsson en Charles Leclerc uit voor het team van Sauber. Waar Ericsson de deur werd gewezen ten faveure van Raikkonen, daar vertrok Leclerc naar Ferrari om het stoeltje van diezelfde Fin in te nemen. Giovinazzi werd op zijn beurt door Ferrari uitgeleend aan het team dat tegenwoordig bekend staat als Alfa Romeo. Met medewerking van Joe van Burik
Meest gelezen