Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mick Schumacher

Schumacher geeft F1-droom nog niet op: "Denk niet aan plan B"

Mick Schumacher kende een vrij kort avontuur in de Formule 1. De Duitser reed twee jaar bij Haas, maar wist na zijn vertrek geen vast stoeltje meer af te dwingen. Toch blijft Schumacher inzetten op een terugkeer in de F1, ondanks zijn avontuur in het WEC met Alpine.

Schumacher
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Toen Mick Schumacher in 2021 in de Formule 1 terecht kwam, waren de verwachtingen hooggespannen. De Duitser was immers kampioen geworden in de Formule 3 én de Formule 2 en draagt natuurlijk die o zo bekende achternaam. Als zoon van de legendarische Michael Schumacher leek een schitterende toekomst in de Formule 1 voor de hand te liggen.

Het liep echter compleet anders. Zijn avontuur bij Haas werd er een van crashes, tirades van teambaas Guenther Steiner en een hoop chagrijn. Eind 2022 had Haas er genoeg van en werd Schumacher de deur gewezen. Mercedes nam de jonge Duitser onder haar hoede, maar het leidde niet tot een terugkeer in de Formule 1. Na één jaar aan de zijlijn toe te hebben gekeken keert Schumacher dit jaar in ieder geval wel terug in een raceauto. Met Alpine strijdt hij in de hypercar-klasse van het WEC. Dit weekend maakt hij zijn debuut in de iconische 24 uur van Le Mans.

Toch blijft er voor Schumacher maar één doel over: terugkeren in de Formule 1. Hij vertelt bij Motorsport.com over zijn toekomstplannen en hoe zijn avontuur in het WEC hier aan bij kan dragen: "Dit stelt me in staat om er met een volledige open geest in te gaan zonder te veel van mijn egoïsme, dat ik in de Formule 1 nog had, met me mee te nemen." Schumacher doelt in deze op het feit dat je in het WEC nauw samen moet werken met twee andere coureurs. 

Volgens Schumacher gaat dat samenwerken dan ook erg goed bij Alpine: "Ik wil slagen en het is dus dat het hele team in dezelfde richting pusht. Dat is ook wat we doen. Gelukkig heb ik twee ervaren teamgenoten die me soms, als ik iets te egoïstisch bezig ben, even terug op mijn plaats zetten en zeggen: 'Oké, denk er eens op deze manier over'. Dat helpt echt."

Nog geen plan B

Toch blijft dat egoïsme voor Schumacher iets wat hij niet volledig los wil laten. Volgens de Duitser heb je dat namelijk nodig als je in de Formule 1 wilt slagen, iets wat hij nog niet uit zijn hoofd heeft gezet: "Dat is ook iets wat we niet moeten vergeten. Ik probeer nog steeds om terug te keren in de Formule 1. Dat blijft een groot doel voor mij en het is iets wat ik niet compleet opzij ga schuiven."

"Voor mij was de keuze voor het WEC grotendeels gebaseerd op het behouden van mijn functie als reservecoureur in de Formule 1, om zo dus de connecties met F1-teams te behouden," zo verklaart Schumacher zijn keuze voor de hypercar-klasse van het WEC. Het feit dat dit kampioenschap vooral in Europa racet en 'maar' acht races kent, maakte het kampioenschap extra aantrekkelijk voor Schumacher: "Het was destijds een grote focus om aanwezig te zijn bij F1-evenementen. Dit was dus de enige mogelijkheid om te racen en het te combineren met de Formule 1."

Nu Alpine definitief afscheid gaat nemen van Esteban Ocon, wordt de naam van Schumacher steeds vaker genoemd als potentiële opvolger van de Fransman. Volgens Schumacher hangt een tweede kans in de Formule 1 vooral van zijn eigen houding af: "Vertrouwen is punt één, maar hoop is iets anders. Op dit moment doe ik mijn werk op de plekken waar ik het zelf in de hand heb, want een Formule 1-zitje bemachtigen is iets wat buiten mijn macht ligt."

Mocht een F1-stoeltje niet lukken, is een volgend seizoen in het WEC een optie voor Schumacher? Zo ver wil de Duitser nog niet denken. Sterker nog, hij heeft nog helemaal geen alternatief: "Ik zal daar wel over nadenken als het daar tijd voor is. We zitten nog niet op de helft van het F1-seizoen, dus het is nog een beetje vroeg voor mij om aan een plan B te denken."

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
Marko Red Bull-adviseur verklaart stuklopen iconisch partnership