Tijdens de kwalificatie op de zaterdag in Hongarije kan niemand tippen aan de McLarens van Mika Hakkinen en David Coulthard. Het verschil tussen de twee mannen is een kleine twee tienden, maar het is Hakkinen die poleposition weet te pakken. Michael Schumacher kan in de Ferrari nog enigszins bijblijven, maar hij moet bijna vier tienden toegeven op de Fin.
Hakkinen gaat op dat moment aan de leiding van het wereldkampioenschap. Hij heeft 16 punten meer dan Schumacher, terwijl Coulthard al op een grotere achterstand staat. Op de zondag in Hongarije ziet het beeld er echter anders uit. Al is McLaren over het algemeen het dominante team in 1998 en dat lijkt op de Hungaroring niet anders te zijn.
Dan moet het maar op strategie worden gewonnen, zo denken ze bij Ferrari. McLaren opteert voor een standaard tweestopper op het bochtige en krappe circuit, maar daar gaan ze aan de kant van de Scuderia en Schumacher niet in mee. De technisch directeur van Ferrari, Ross Brawn, besluit om een gewaagd plan tot uitvoering te brengen: de Duitser wordt op een driestopper gezet, wat het nodige van Schumacher vraagt.
19 kwalificatierondjes
Brawn brengt die boodschap via de boordradio naar zijn coureur: "Michael, je hebt 19 ronden om 25 seconden goed te maken. We hebben 19 kwalificatieronden van je nodig." Het komt op een droge reactie van Schumacher te staan. "Ok. Dank je wel." Voor de Duitser zit er niets anders op dan keihard doorrijden op de limiet van de auto om de strategie te laten werken. En dat terwijl de McLarens nog vooraan het veld rijden. Wat daarna volgt is een demonstratie van pure snelheid en consistentie, een masterclass die zelden is vertoond.
Schumacher weet telkens de snelste ronde te noteren en weet de kwalificatierondjes af te leveren. Hij rijdt zelfs meer dan 25 seconden los en dat terwijl hij nog een uitstapje maakt. Hakkinen valt door problemen naar achteren en ook Coulthard krijgt het niet voor elkaar om de Ferrari-coureur achter zich te houden. De Brit heeft meer brandstof aan boord en is niet te spreken over de zachte banden, maar het is vooral de ongelofelijke snelheid van Schumacher die het verschil maakt.
Het resultaat? Schumacher wint de race op de Hungaroring met één pitstop meer en finisht zelfs negen seconden voor Coulthard. De uitgekiende strategie van Ferrari werkt op magistrale wijze en Schumacher levert als vanouds door een fenomenale prestatie neer te zetten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!