Max Verstappen en George Russell speelden de hoofdrol tijdens de slotfase van de Grand Prix van Spanje. Nadat Verstappen op een mindere compound banden kwam te staan, zag hij de twee McLarens aan de horizon verdwijnen en moest hij ook Charles Leclerc voorbij laten. Toen ook Russell er langs probeerde te gaan, leek Verstappen hem er in eerste instantie langs te laten zoals het team hem instrueerde, maar gaf toen toch nog weer extra gas, waardoor de twee coureurs botsten. Een dag later erkende Verstappen dat hij fout zat en dat het incident nooit plaats had mogen vinden.
Wat analist en voormalig F1-coureur Ralf Schumacher betreft is daarmee de kous af, zo stelt hij in de podcast Backstage Boxengasse. "Max Verstappen, allereerst: chapeau. Hij bood zijn excuses aan. En ik vind zelf: 'als je je excuses aanbiedt, dan is het zand erover'. Hij kreeg nu een straf en die was vrij streng. Hij mag nu geen fouten meer maken, anders krijgt hij een schorsing van een race. Dat is natuurlijk heel slecht voor zijn kansen in het kampioenschap. Nog één strafpunt en dan is het uit met de pret, dan moet hij een pauze nemen. Dat zou natuurlijk erg tragisch zijn. Hij heeft gewoon zijn excuses aangeboden en dat vind ik netjes. Hij liet zich een beetje meeslepen, dat is alles."
Volgens Schumacher was het bovenal een onnodig teleurstellend einde van een verder ijzersterke race van Verstappen. "Het was een geweldige beslissing om drie pitstops te proberen. McLaren was daar niet op voorbereid. Ze hadden die race zo kunnen verliezen zonder de safety car. Maar de Red Bull is te langzaam en dan voel je die frustratie opkomen. Als je Max Verstappen wegdenkt en kijkt waar Yuki Tsunoda ongeveer zit, dan kun je je een beetje voorstellen waar Red Bull eigenlijk staat. En daarom raakt hij gefrustreerd."
De keuze om Verstappen richting het einde op de harde band te zetten, was volgens Schumacher ook een vergissing. "Ze hadden ervoor moeten kiezen om door te rijden en dan had hij op kop gelegen. McLaren had hem dan moeten passeren, wat niet zo makkelijk is. Misschien had hij dan in ieder geval één McLaren achter zich kunnen laten. Maar nu verloor hij al twee plaatsen en dan was er het moment met Russell."
"Hij was toen zo gefrustreerd. Ik kan dat wel begrijpen. Waarschijnlijk dacht hij op dat moment: 'Ik vecht dus met botte wapens. Nu krijg ik ook nog een straf en misschien moet ik nog een plaats afstaan. Het wereldkampioenschap is bijna weg', en ga zo maar door. Natuurlijk was dat een overduidelijk verkeerde beslissing van zijn kant. Maar je moet begrijpen dat je het (de frustratie, red.) ook ziet bij het hele team."
Ook interessant:
Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!