Het is al even bekend dat Lewis Hamilton zijn Formule 1-carrière vanaf 2025 voort zal zetten bij Ferrari, maar dat maakte het einde van het 2024-seizoen nog lastiger voor de Brit. Wetende dat hij bij Mercedes weg zou gaan, werd de Grand Prix van Abu Dhabi vooral een heel emotioneel weekend voor hem. Al is de kans zeker aanwezig dat hem bij zijn nieuwe werkgever nog grotere uitdagingen te wachten staan.
Daar gaat voormalig coureur Ralf Schumacher in ieder geval wel vanuit, legt hij uit tegenover Sport1.de. "Twee legendarische namen komen nu samen, dat is zeker. We zagen ook hoe de aandelen van Ferrari door het dak schoten toen de komst van Lewis werd aangekondigd, maar de deal brengt ook risico's met zich mee als het allemaal niet werkt. Het zou naar mijn mening namelijk een groot probleem zijn als de rijstijl van Lewis niet bij die van Charles Leclerc past. We zagen bij Mercedes al wat er dan gebeurt, want George Russell was sneller dan Hamilton."
Volgens Schumacher is daar een hele logische verklaring voor. "Eén ding is zeker: ook Ferrari kan de auto niet om één coureur heen bouwen. Geen enkel team kan dat, maar jongere coureurs hebben de capaciteiten om te begrijpen hoe je je aan moet passen aan een auto. Zij begrijpen beter waar de limiet ligt. Een auto geeft feedback over die limieten, maar een jonge coureur kan dan beter met zijn engineer werken. Terwijl een ervaren coureur als Lewis vooral succesvol was in auto's die gebouwd waren op basis van andere reglementen, die toevallig bij zijn rijstijl pasten."
"Vandaag de dag zijn de auto's zwaarder én lastiger te besturen. Er is minder mechanische grip en dat betekent dat coureurs hun rijstijl aan moeten passen, vooral in de remzones. Daar verloor Hamilton juist tijd op Russell, want vooral tijdens kwalificaties werd duidelijk dat Hamilton niet meer helemaal weet hoe hij moet remmen. Daarom had hij vaak problemen met de apex, omdat hij gewend is om later te remmen. Dat was met deze Mercedes-bolide echter niet mogelijk, al is hij niet de enige die een stabielere vooras nodig heeft. Max Verstappen wil dat ook, maar hij kan zich beter aanpassen aan een minder stabiele auto."
Anderen bekeken ook:
Eén taak
Dat Hamilton het in 2024 dus lastig had, werd gaandeweg het seizoen wel duidelijk. Al die tijd werd er echter veel aandacht besteed aan de achterliggende reden: zat het probleem in de bolide, was Hamilton al te veel bezig met zijn overstap of had het met zijn leeftijd te maken? Vooral dat laatste argument werd met enige regelmaat besproken, al denkt Schumacher dat dat wat vergezocht is.
"Nee, dat heeft daar niets mee te maken. Lewis wilde altijd al een gebalanceerde auto hebben. Dat was heel anders dan voor bijvoorbeeld een Sebastian Vettel, die vooral een stabiele achteras wilde. Maar Lewis heeft wel het voordeel dat hij ervaring heeft. Hij kan een race heel goed lezen, maar ik ben wel bang dat hij een paar tienden zal verliezen ten opzichte van zijn nieuwe teamgenoot Charles Leclerc. Zijn enige hoop is dat hij een soortgelijke rijstijl heeft, want volgens Leclerc wordt de nieuwe Ferrari-bolide nu al ontwikkeld."
"Maar ik denk ook dat Leclerc simpelweg een stuk slimmer is dan mensen denken, in ieder geval wat de setup van de auto betreft. Hij is altijd al ontzettend snel geweest, maar dit seizoen heeft hij weer een stap gezet wat consistentie betreft. Hij deed het vooral goed qua bandenmanagement, dus het is wel duidelijk dat Leclerc de messen al heeft geslepen."
Maar maakt de aanwezigheid van teambaas Fred Vasseur, die Hamilton al zo lang kent, dan nog een verschil? Schumacher heeft daar de nodige twijfels over. "Nee, dat zal hem echt niet verder helpen. Toto Wolff kon dat bij Mercedes ook niet in 2024, maar de beide teambazen zijn ook niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de auto. Lewis zal zich echt aan moeten passen aan de eigenschappen van de auto en niet andersom."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!