Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Seizoen nog niet helemaal voorbij voor Red Bull en Mercedes

Ja, het seizoen is inmiddels klaar en met z'n allen zijn we al helemaal in de kerstsfeer, maar in de Formule 1 wordt er momenteel links en rechts nog druk onderhandeld. Welke knopen moeten er voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2021 nog worden doorgehakt?

Op de baan is de actie voorbij en zullen we weer maanden moeten wachten totdat de Formule 1-wagens weer de baan op mogen. Toch wordt er naast de baan nog flink touw getrokken tussen verschillende partijen. Opvallend genoeg zijn het voornamelijk de twee topteams die nog een aantal belangrijke beslissingen moeten maken. We zetten ze op een rijtje.

Wie wordt de teamgenoot van Verstappen?

Natuurlijk is dit de door te hakken knoop die het meest in het oog springt. Niet alleen alle Nederlandse Formule 1-fans, maar de hele F1-wereld wacht al maanden op het verlossende woord van Helmut Marko en Christian Horner. Wie wordt nou de teamgenoot van Verstappen in 2021? Er zijn drie kanshebbers: Alexander Albon, Sergio Perez en Nico Hulkenberg. Alles wijst erop dat huidig Red Bull-coureur en afzwaaiend Racing Point-coureur met elkaar strijden om het felbegeerde stoeltje, terwijl Hulkenberg inmiddels als een outsider kan worden beschouwd. De beslissing wordt al heel snel verwacht , ergens in de komende dagen en op zijn laatst voor Kerst. Maar goed, de afgelopen maanden hebben we al vaker een deadline gehoord van Red Bull die vervolgens niet werd gehaald.

Wat doet Red Bull (en wat doet Honda) na 2021?

Een van die zelf opgestelde deadlines die al meer dan eens overschreden is door Red Bull, is de deadline over de motorenkwestie. Na 2021 verlaat Honda als motorleverancier Red Bull en de Formule 1. De Oostenrijkse renstal wil na volgend jaar graag verder gaan met de Honda-motoren, maar dan in eigen beheer. In dat geval zou het team van Max Verstappen het intellectuele eigendom van de Japanners overnemen. Er is echter een hele grote 'maar'. Dat moet in de ogen van Red Bull namelijk wel hand in hand gaan met een engine freeze , waarbij de ontwikkeling van de motoren dus aan het einde van 2021 wordt stilgelegd. Red Bull zou haar rivalen in de onderhandelingen al tegemoet zijn gekomen en er nu begin 2022 van hebben gemaakt, zodat er nog een laatste keer een motorupgrade in kan worden gevoerd door de concurrenten. Een andere factor die ook nog een significante rol speelt in het geheel, is een zogeheten Balance of Performance . Dat is een soort mechanisme waarmee het motorspeelveld gelijk(er) zou kunnen worden getrokken. Ferrari en Red Bull zijn voor, maar Renault en Mercedes stribbelen tegen. Zij willen dat absoluut niet. Het is waarschijnlijk een van de redenen dat er nog steeds geen beslissing is genomen. De tijd tikt voor Red Bull, want men moet echt snel weten welke motor er in 2022 achterin de bolide ligt, zodat de ontwikkeling van het chassis niet al te veel vertraging oploopt. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Komen Lewis Hamilton en Mercedes er uit?

Het lijkt een gegeven te zijn dat Lewis Hamilton volgend jaar ook gewoon in de Mercedes-bolide rijdt. De Brit won dit jaar zijn zesde titel in dienst van Mercedes en zijn zevende in totaal. Hij is de absolute stercoureur van het team en de Formule 1, maar nog steeds heeft hij geen nieuw contract voor 2021. Teamgenoot Valtteri Bottas zette al in begin augustus zijn krabbel onder een nieuw Mercedes-contract, maar de onderhandelingen met Hamilton werden steeds verder uitgesteld volgens het team. Dat kwam volgens Wolff doordat de races elkaar in het door corona opgeschudde seizoen zo snel opvolgden. Er deden ook geruchten de rondte dat de twee partijen in de clinch lagen over het salaris wat Lewis vanaf 2021 zal krijgen en over de lengte van zijn nieuwe contract, maar daar is door beide partijen nooit publiekelijk over gesproken. Wolff en Hamilton hebben duidelijk gemaakt dat ze in de dagen tussen de GP van Abu Dhabi en Kerstmis met elkaar om de tafel gaan zitten, al zal de teambaas ook met het Mercedes-management om de tafel moeten gaan zitten.

Ook Wolff heeft nog geen contract voor 2021

Want Toto Wolff zit technisch gezien per 1 januari 2021 ook werkloos thuis, mits hij zijn Mercedes-contract verlengt. Ook zijn handtekening laat de afgelopen maanden lang op zich wachten. Wolff twijfelde veel en lang over zijn toekomst, want zijn taak als CEO van de motorsport tak van Mercedes en teambaas van het Formule 1-team eisen zijn tol. De afgelopen weken laat hij echter doorschemeren dat hij ook in 2021 weer door wil gaan als teambaas van het team dat onder zijn leiding zeven keer op rij wereldkampioen werd. Ook hij zal de komende dagen druk aan het onderhandelen zijn over zijn nieuwe contract en ongetwijfeld weten we voor de jaarwisseling meer over de toekomst van de hoofdpersonen bij Mercedes.

Welk land vervangt Vietnam?

Nee, niet op de wereldkaart, maar op de Formule 1-kalender. De Vietnamese Grand Prix werd ruim twee jaar geleden met veel poespas aangekondigd door de F1-bazen, maar nu heeft het er alle schijn van dat het feestje nooit plaats zal vinden. In 2020 ging er vanwege het coronavirus een streep door de race in het Zuidoost-Aziatische land en ook in 2021 keert het niet terug op de Formule 1-kalender. Daarop staat in april een gapend gat, waarvoor de F1-bazen druk op zoek zijn naar een oplossing. De tijd dringt daarvooe natuurlijk ook en een beslissing wordt in de eerste weken van het volgende kalenderjaar verwacht. Max Verstappens dominante zege bezorgde Mercedes serieus hoofdpijn. Wat betekent dit voor 2021? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwe RacingNews365-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje