Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Silly Season 2025: durven de topteams te verrassen?

We eindigden het Formule 1-seizoen van 2023 met twintig coureurs die ook tijdens de eerste Grand Prix in Bahrein op de grid zullen staan. In 2025 staan er echter nog flink wat vraagtekens achter de contracten van enkele namen. Een ideale kans voor de teams om veranderingen door te voeren.

Start Italy 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In 2026 gaan de technische regels van de Formule 1 flink op de schop, wat betekent dat het 2025-seizoen een belangrijke rol gaat spelen ter voorbereiding. Daardoor zullen veel F1-teams waarschijnlijk voor ervaring kiezen in 2025, want je wil in het nieuwe tijdperk zo snel mogelijk goed presteren. Ervaring zal het in de eerste jaren vaak winnen van talent en dus lijkt het erop dat ook in 2025 en 2026 er veel ervaren en oudere coureurs op de grid zullen staan. Er komen echter ook enkele sterke talenten aan. Als team wil je die natuurlijk niet missen.

Een dilemma voor de F1-teams, dus. Ondanks dat het 2024-seizoen nog van start moet gaan, hebben we de contracten van de huidige coureurs op een rijtje gezet en kijken we ook naar de kandidaten die azen op de zitjes van de huidige coureurs per team.

Red Bull Racing

Max Verstappen ligt nog tot en met 2028 vast bij Red Bull Racing en het lijkt er ook niet op dat de drievoudig wereldkampioen het team vroegtijdig wil verlaten. Wel wordt het interessant om te zien hoe goed de nieuwe Ford/Red Bull Powertrains-motor zal worden in 2026. Waar Verstappen rustig kan toekijken hoe alles bij het team zal verlopen in de komende jaren, moet teamgenoot Sergio Perez nog een beslissing over zijn toekomst afwachten. Ondanks een tweede plaats in het wereldkampioenschap in 2023, maakte Perez geen stabiele indruk en daar is hij wel voor aangenomen.

Op basis van zijn ervaring hoopt Red Bull in Perez een coureur te hebben die constant kan presteren. Dat was in 2023 niet het geval en Perez zal dan ook beter moeten presteren in 2024. Toch kan zijn contract zomaar verlengd worden wanneer de prestaties wel goed zijn in 2024. Naast de sportieve aspecten, is Perez namelijk ook financieel een interessante coureur voor Red Bull Racing. De Mexicaanse markt is groot en daarnaast brengt Perez zelf ook nog wat sponsoren mee naar het team.

Coureurs die op het zitje van Perez azen zijn in de eerste plaats Daniel Ricciardo en Liam Lawson. De laatste liet een sterke indruk achter tijdens een aantal races in 2023, maar zal voorlopig nog geen volledig F1-seizoen afwerken. De vraag is dan ook of Lawson in staat zal zijn om aan de zijde van Verstappen te presteren.

Een terugkeer van Alex Albon lijkt op dit moment nog niet voor de hand te liggen. Albon zal gezien zijn prestaties echter wel geloven dat hij het ditmaal beter zou doen aan de zijde van Verstappen, dus ongetwijfeld zal het management van Albon dit jaar aankloppen bij Red Bull. Gezien het korte lijntje van het Albon-management naar Red Bull, is dit wellicht zelfs al gebeurd. Waar de coureurs moeten presteren, moeten de managers natuurlijk ook de gesprekken met de verschillende teams aan blijven gaan.

Voorlopige line-up Red Bull 2025: Max Verstappen & Sergio Perez
Opties om Perez te vervangen: Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Liam Lawson

F1-coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez na afloop van de Grand Prix van Italië in 2023 © XPBimages

Mercedes

In 2023 waren er hier en daar wel wat geruchten over de toekomst van Lewis Hamilton, maar desondanks tekende de zevenvoudig wereldkampioen bij tot en met 2025. Ook teamgenoot George Russell zal tot het einde van 2025 bij Mercedes blijven. Het is de vraag of Hamilton daarna ook nog bij het team zal blijven. In 2026 wordt hij namelijk 41 jaar.

Mocht hij vertrekken, bestaat er zomaar een kans dat Toto Wolff een risico gaat nemen met Andrea Kimi Antonelli. Het veelbelovende Italiaanse talent krijgt in 2024 de kans om zich te bewijzen in de Formule 2 en mocht dat goed uitpakken, zou hij in 2025 zomaar de kans kunnen krijgen in de Formule 1. Mocht dat scenario uitkomen, zou hij dan met één jaar F1-ervaring klaar zijn om het zitje van Hamilton over te nemen?

Voorlopige line-up Mercedes 2025
: Lewis Hamilton & George Russell

			© XPBimages
	© XPBimages

Ferrari

Eind 2023 waren de Italiaanse media ervan overtuigd dat zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz nog voor het einde van het jaar zouden bijtekenen bij de Scuderia. Het jaar ging voorbij en nog altijd staan er geen handtekeningen onder de nieuwe contracten. Toch lijkt de kans steeds groter te worden dat beide coureurs voor minimaal twee seizoenen bij zullen tekenen. Leclerc en Sainz zouden op die manier minimaal tot het einde van 2026 onder contract staan bij Ferrari. In het geval van Leclerc lijkt het erop dat hij zelfs de kans zal krijgen om een contract van vijf jaar te ondertekenen.

Op die manier kiest Ferrari duidelijk voor een toekomst met Leclerc en zal Sainz zich toch afvragen of hij niet de tweede coureur zal worden. Gezien de intenties van alle partijen lijkt Ferrari op dezelfde weg door te gaan in 2025 en 2026. Toch zullen coureurs als Alexander Albon en Pierre Gasly op de loer liggen om te kijken of ze kans maken om het zitje van Sainz over te nemen. Hoe langer de contractonderhandelingen met Sainz en Leclerc zullen duren, hoe meer geruchten er omtrent de Scuderia naar buiten zullen komen.

Voorlopige line-up Ferrari 2025
: Charles Leclerc & Carlos Sainz
Mogelijke opties om Carlos Sainz te vervangen
: Pierre Gasly, Alexander Albon

			© XPBimages
	© XPBimages

McLaren

Andrea Stella en Zak Brown hebben duidelijk een lange termijnstrategie voor ogen. Zo werden meerdere engineers weggeplukt bij andere teams en werden de contracten van de beide coureurs in 2023 verlengd. Daardoor staat Lando Norris tot en met 2025 onder contract en Oscar Piastri tot en met 2026. Gaat deze visie en daadkracht ervoor zorgen dat we McLaren in 2024 en 2025 zien uitgroeien tot een uitdager van Red Bull?

In ieder geval is er in de top van het team ook meer duidelijkheid, zeker omdat een vermogensfonds uit Bahrein nu de volledige aandelen in handen heeft. De fundering voor het boeken van successen lijkt in ieder geval te zijn gelegd bij McLaren.

Voorlopige line-up McLaren 2025: Lando Norris & Oscar Piastri

			© XPBimages
	© XPBimages

Aston Martin

Op het eerste oog lijkt er bij Aston Martin weinig te gaan veranderen in 2025. Zowel Fernando Alonso als Lance Stroll zouden we moeten terugzien in 2025. Geregeld horen we geruchten voorbij komen dat eigenaar Lawrence Stroll het team en het automerk zou willen verkopen, maar voorlopig blijft het bij die geruchten. Aramco is vanaf 2024 wel de enige hoofdsponsor van het team en wordt af en toe genoemd als mogelijke partij om het team te kopen. Concreet zijn ook die geruchten nog altijd niet. Daarnaast zal Honda in 2026 de motoren gaan leveren en is het nog maar de vraag of de Japanners verder willen gaan met Alonso. De Spanjaard en het Japanse automerk hebben op zijn zachtst gezegd niet de beste relatie met elkaar.

Voorlopige line-up Aston Martin 2025: Fernando Alonso & Lance Stroll

			© XPBimages
	© XPBimages

Alpine

Zowel Pierre Gasly als Esteban Ocon hebben te maken met een aflopend contract bij Alpine. Gasly heeft een optie in het contract staan, waardoor hij ook in 2025 voor het team kan rijden. Ocon lijkt deze optie niet te hebben en zal daarom weer om tafel moeten met het management van het team. Natuurlijk zal Ocon ook rondkijken, maar in 2025 lijken er nog niet veel opties te zijn voor de Fransman. Ocon zal zich dit jaar opnieuw moeten bewijzen ten opzichte van Gasly.

Gasly pakte in zijn debuutjaar bij het team namelijk meer punten dan Ocon. Waar Gasly zal kijken of er een opening komt bij Ferrari, lijkt Ocon zich het beste meteen te kunnen richten op een verlenging van het contract bij Alpine. Bij Alpine is hij een vertrouwd gezicht, hij won een Grand Prix voor het team en als een fabrieksteam, heeft hij altijd de kans om stappen vooruit te zetten. Het lijkt voor Ocon dan ook niet zinvol om naar een team over te stappen dat in 2023 nog onder de Franse renstal eindigde.

Voorlopige line-up Alpine 2025
: Pierre Gasly & Esteban Ocon
Opties: Alexander Albon, Logan Sargeant, Felipe Drugovich, Theo Pourchaire, Jack Doohan, Viktor Martins

			© Alpine
	© Alpine

Williams

Ook bij Williams zien we aflopende contracten. Alex Albon en Logan Sargeant zien eind 2024 hun contract aflopen. Sargeant zal een forse verbetering moeten laten zien om een nieuw contract te kunnen veroveren, terwijl Albon in eerste instantie zal kijken of hij een stap omhoog kan zetten. Albon doet het geweldig bij Williams en daarom is het logisch dat hij hoopt op een zitje bij een groter team.

Die zitjes liggen echter niet voor het oprapen en dus zou het op dit moment een verrassing zijn wanneer Albon de stap naar bijvoorbeeld Ferrari of Red Bull kan maken in 2025. Sainz lijkt namelijk de deur bij Ferrari dicht te gooien en bij Red Bull is het nog maar de vraag of Christian Horner en Helmut Marko daadwerkelijk bereid zijn om Albon een tweede kans te geven. Natuurlijk zullen Albon en zijn management dit jaar wel zoveel mogelijk rondkijken bij de grote teams, want in de vorm waarin Albon verkeert, lijkt hij een ideale coureur te zijn voor een topteam.

Williams zal op haar beurt echter ook vooruit kijken. In 2025 kan men weleens aan de start verschijnen met een verrassing. Geruchten doen namelijk de ronde dat Kimi Antonelli direct de stap naar de Formule 1 zou kunnen zetten als hij goed presteert tijdens zijn debuutjaar in de Formule 2. Manager Toto Wolff zou de Italiaan dan graag in actie laten komen bij Williams, waar Mercedes de motoren levert. Zo neemt de druk op Sargeant al toe voordat het seizoen überhaupt van start is gegaan.

Voorlopige line-up Williams 2025
: Alexander Albon
Opties
: Logan Sargeant, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Felipe Drugovich

			© XPBimages
	© XPBimages

AlphaTauri

Het team dat geen opleidingsteam meer wil zijn van Red Bull, maar toch nog altijd een B-team zal blijven. En zo wordt de Italiaanse renstal ongetwijfeld gedwongen om in 2025 een Red Bull-talent in de bolide te zetten. Daarmee lijken de kansen van Liam Lawson op een definitief zitje in de Formule 1 te stijgen. De Nieuw-Zeelander maakte namelijk indruk tijdens zijn debuutraces in 2023 en als het aan Helmut Marko ligt, krijgt Lawson in 2025 dan ook een zitje in de Formule 1.

Logischerwijs zou dat een zitje worden bij AlphaTauri, waar zowel het contract van Daniel Ricciardo als Yuki Tsunoda aan het einde van 2024 afloopt. Ricciardo hoopt daarna de terugkeer naar Red Bull te maken, terwijl Tsunoda juist hoopt zijn teamgenoot te kunnen verslaan. In dat scenario zal dat met veel overtuiging moeten gebeuren voordat de Japanner een kans zal krijgen bij Red Bull.

Zowel Horner als Marko lijken namelijk niet overtuigd te zijn van Tsunoda. Daarmee is een zitje voor hem bij AlphaTauri in 2025 ook niet zeker en kunnen er dus twee zitjes vrijkomen bij het team. Lawson is dan een kanshebber op een zitje, en daarnaast wordt ook Ayumu Iwasa af en toe gelinkt aan het team. Honda zou de carrière van Iwasa willen pushen. Met die geruchten is het duidelijk dat de druk wederom op de schouders van Tsunoda komt te liggen. De Japanner maakte een grote verbetering mee in de afgelopen jaren, maar zal ook in 2024 weer een grote stap moeten zetten om zijn zitje voor 2025 te verzekeren. Daarmee wordt het een belangrijk seizoen voor Tsunoda, aangezien een sterk jaar hem ook op de radar van Aston Martin kan zetten voor 2026. Vanaf dat jaar zal het team uit Silverstone in actie komen met Honda-motoren en wil de motorleverancier wellicht een Japanse coureur terugzien in het team.

Voorlopige line-up AlphaTauri 2025: Yuki Tsunoda
Opties: Daniel Ricciardo, Liam Lawson, Ayumu Iwasa

			© XPBimages
	© XPBimages

Stake F1 Team

Valtteri Bottas en Guanyu Zhou hebben allebei te maken met een aflopend contract en lijken aan het einde van het seizoen het in Zwitserland gevestigde team te gaan verlaten. In 2025 wil het team zich namelijk voorbereiden op de toekomst met Audi. Het Duitse automerk heeft vanaf 2026 het team in handen en lijkt haar pijlen alvast te hebben gericht op Nico Hulkenberg. De ervaren Duitse coureur moet een grote rol gaan spelen in de overgangsfase van het team. Een mooie stap voor Hulkenberg, die in 2026 zomaar het geluk kan hebben dat Audi een dijk van een motor bouwt waarmee ze plots vooraan mee zouden kunnen strijden. Er zijn gekkere dingen in de Formule 1 gebeurd, dus zeg nooit nooit.

Wat betreft het tweede zitje is het nog onduidelijk wat het team wil doen in 2025. Wanneer Hulkenberg daadwerkelijk binnen is gehaald zal men moeten beslissen of ze een ervaren tweede coureur willen hebben of dat men juist een jong talent de kans wil geven. Bottas en Zhou vallen wellicht onder de ervaren coureurs voor 2025, maar voorlopig lijken zij niet hoog op het lijstje van het team te staan. Talenten zijn er genoeg, maar het is nog onduidelijk wie op dit moment de beste papieren in handen heeft. Zowel Audi als het team hebben nog de tijd om te beslissen.

Voorlopige line-up: Geen
Opties: Nico Hulkenberg, Guanyu Zhou, Esteban Ocon, Gabriel Bortoleto, Felipe Drugovich, Theo Pourchaire, Carlos Sainz

			© XPBimages
	© XPBimages

Haas F1

Haas ging na mindere prestaties van Mick Schumacher en Nikita Mazepin op de ervaren tour. De inmiddels vertrokken teambaas Guenther Steiner koos voor Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen, maar de prestaties werden er niet veel beter op. Sterker nog, Haas eindigde als laatste in het constructeurskampioenschap.

Doordat Hulkenberg hoogstwaarschijnlijk vertrekt aan het einde van 2024, komt er voor 2025 minimaal een plaatsje vrij bij Haas. Die zou weleens ingevuld kunnen worden door Oliver Bearman. De talentvolle Britse coureur komt in 2024 voor het tweede jaar uit in de Formule 2 en zal daar mee moeten strijden om de titel om de stap te kunnen maken. Bearman lijkt als coureur van de Ferrari Academy wel een voordeel te hebben, gezien de relatie die Haas heeft met Ferrari. Het team zal ongetwijfeld een ervaren coureur naast Bearman of een andere rookie willen hebben, dus maakt Magnussen nog altijd kans op een verlenging van het contract. Wellicht is Bottas ook een optie voor het Amerikaanse team wanneer hij niet zou verlengen bij Stake F1 Team.

Voorlopige line-up
: Geen
Opties: Kevin Magnussen, Oliver Bearman, Felipe Drugovich, Valtteri Bottas

			© XPBimages
	© XPBimages

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay
x
Noodklok Marko en Wolff luiden de noodklok: "Zit allemaal over de limiet"