Perez blijft bij Racing Point/Aston Martin
Als Sebastian Vettel volgend jaar naar Aston Martin (het huidige Racing Point) vertrekt, moet óf Sergio Perez, óf Lance Stroll plaatsmaken. Logica dicteert dat Stroll dan op straat komt te staan, simpelweg omdat Perez de betere coureur is en bovendien behoorlijk wat geld van Mexicaanse sponsors meeneemt. Logica viert echter niet altijd hoogtij in de Formule 1. Racing Point is in handen van Lawrence Stroll, de vader van Lance. De afgelopen jaren moest alles wijken voor de carrière van Stroll jr. Perez zou makkelijk geofferd kunnen worden om het Formule 1-avontuur van Lance een vervolg te gunnen. Er doen echter steeds meer verhalen de ronde dat hij best bereid is zoonlief op straat te zetten, al maakt het feit dat Stroll dit seizoen bepaald niet slecht presteert dat er niet makkelijker op. Laten we dus uitgaan van een worst case scenario voor Perez. Hij is degene die de laan uit wordt gestuurd. Maar dan? Perez is al jaren op zoek naar een plekje bij een topteam, iets wat Aston Martin zuur genoeg zomaar eens kan gaan worden. Naar boven kijken is er niet bij, de plekjes bij de topteams zijn normaal gesproken gevuld. Bij de middenmoters zijn enkel nog plaatsen vrij bij Haas F1 en Alfa Romeo, er vanuit gaande dat Red Bull met AlphaTauri in de eigen talentenvijver blijft vissen.
Haas F1 of Alfa Romeo
Haas F1 en Alfa Romeo onderhouden allebei nauwe contacten met Ferrari en Ferrari is op haar beurt close met Telmex, een trouwe sponsor van de Mexicaan. De cirkel zou al snel gedicht kunnen worden. Beide teams hebben bovendien ervaring met de Mexicaanse multinational, Haas F1 vanuit de tijd dat Esteban Gutierrez daar reed en Alfa Romeo vanuit de Sauber-tijd van Perez. Een switch naar Alfa Romeo zou een terugkeer naar het oude nest betekenen. De grote vraag is echter wie bij dat team plaats zou moeten maken. Als Kimi Raikkonen klaar is met de Formule 1 is dat vraagstuk snel opgelost. Dat andere stoeltje zal namelijk toe blijven behoren aan een Ferrari-protegé. 'Er vanuit gaande dat Red Bull in haar eigen talentenvijver blijft vissen'. Gezien de miljoenen die Red Bull in de opleiding pompt, is dat een veilige gok, maar 2021 is misschien de uitgelezen kans voor dat team om van die filosofie af te stappen. Het heeft de formatie eerlijkheidshalve immers weinig opgeleverd de afgelopen jaren. Pierre Gasly en Alexander Albon kregen en krijgen het niet bol gewerkt naast Max Verstappen, terwijl AlphaTauri al jaren geen toptalent meer heeft voortgebracht.
Perez als teamgenoot van Verstappen?
Een belletje naar Mexico, zoals onlangs al door RacingNews365 in de podcast geopperd werd, kan Red Bull weleens dat opleveren waar het de laatste jaren aan ontbrak: een steady, maar bloedsnelle tweede coureur. Goed genoeg voor veel punten en podiums, maar naar verwachting net niet goed genoeg om de positie van Max Verstappen écht te kunnen bedreigen. Perez kan het antwoord zijn in de zoektocht naar constructeurssucces. De grote Mexicaanse sponsoren kunnen dan mooi het gat opvullen dat titelsponsor Aston Martin achterlaat. In al deze scenario's wordt er vanuit gegaan dat Vettel naar Aston Martin gaat, maar mocht dat niet het geval zijn, dan blijft zowel Perez als Stroll zitten. In dat geval lijkt de Red Bull-familie juist de enige uitvalsbasis voor Vettel, hoezeer men ook roept dat dat niet staat te gebeuren. Aan beweringen van Helmut Marko over rijdersbezettingen mogen lang niet altijd rechten worden ontleend. Ra lf Schumacher noemde recent onder de juiste omstandigheden zelfs AlphaTauri als een logisch mikpunt voor de Heppenheimer. Vettel en Perez hebben tezamen de sleutel tot de rijdersmarkt voor 2021 in handen.
Meest gelezen