Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Snelste strategie volgens Pirelli geen optie voor Verstappen, wél voor Mercedes

Als Max Verstappen vanmiddag van start gaat in de GP van Portugal lijkt hij op voorhand twee kansen te hebben om de race naar zich toe te trekken. Veel hangt echter ook af van hoe Mercedes Valtteri Bottas in wil zetten.

Mercedes lachte in haar vuistje om de strategie van Red Bull. Beide teams starten met twee coureurs op dezelfde medium banden, waardoor de strijd in dat opzicht alvast volledig gelijk is getrokken en Red Bull niet kan profiteren van een betere start op zachte banden. Over die zachte banden zijn de meningen echter verdeeld. Als we George Russell moeten geloven, is dat geen goede raceband. Niet voor niets kiest hij op P11 als eerste coureur met de vrije bandenkeuze voor de medium banden. Pirelli echter zegt dat een start op de zachte banden de snelste route naar de finish oplevert en dat de softs bij een start op medium banden uitermate geschikt zijn voor de tweede stint. Mercedes heeft voor beide coureurs een setje zachte banden achter de hand. De logische route voor Mercedes is dus, uitgaande van één stop zoals Pirelli die in alle gevallen voorschrijft, medium - soft. Dat lijkt voor Verstappen geen optie te zijn, want hij heeft alleen nieuwe harde en nieuwe medium banden (zie overzicht onderaan). Mercedes heeft dat dan weer niet, enkel gebruikte exemplaren. Verstappen heeft alleen gebruikte softs. Tekst gaat verder onder afbeelding.

Het lijkt er dus op dat Red Bull en Mercedes verschillende strategieën zullen volgen, waarbij de timing van de pitstop cruciaal is. Dat window is vanwege een beperkte slijtage van de banden vrij breed en dat biedt dus alle ruimte voor een undercut. Behoudt Mercedes de leiding bij de start, dan zal Red Bull zich daar op kunnen beroepen, mits Verstappen aan kan haken. Mocht Verstappen erin slagen de koppositie over te nemen, dan is de undercut voor Mercedes, zoals ze dat ook in Bahrein deden. Zo beschouwd lijkt Verstappen twee kansen te hebben: de start en de undercut. Kijkend naar de pace van Verstappen op de medium banden in de kwalificatie in vergelijking met de pace van Mercedes, lijkt het namelijk niet aannemelijk dat de Red Bull-coureur genoeg snelheid over heeft om op de baan een aanval te wagen. Het goede nieuws voor Verstappen, en in zekere zin ook voor Bottas, is dat ze allebei aan de kant van de racelijn starten. Hamilton en Perez daarentegen starten aan de vuile kant. Daar staat tegenover dat als de zon schijnt, de hoofdtribune een schaduw werpt op de linkerzijde van grid, met een lagere temperatuur van het asfalt aldaar tot gevolg. Grote vraag is wat Mercedes gaat doen als Valtteri Bottas daadwerkelijk de leiding behoudt. Stiekem zal Mercedes hem misschien wel als afstopper van Verstappen in willen zetten, om zo Hamilton aan de horizon te laten verdwijnen, maar of ze het zo vroeg in het seizoen al aandurven een dergelijk opzichtige teamorder uit te delen?

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal