De soap rondom de Ferrari-motor en zijn ongelooflijke prestaties, die in de Verenigde Staten na een regelverduidelijking van de FIA ineens op magische wijze 'verdwenen', gaat in Brazilië uiteraard verder. Na de eerste twee vrije trainingen maakt RacingNews365 de balans op, om uit te vinden of Ferrari in Brazilië ditmaal weer mee kan doen om het eremetaal en het zich evenals Red Bull in de strijd kan mengen met Mercedes. Wie een blik werpt op het Autodromo Jose Carlos Pace zal in eerste instantie niet denken dat het een circuit is waar snelheid van groot belang is, maar niets is minder waar. Het laatste gedeelte van de derde sector evenals de eerste sector zijn een Walhalla voor teams met een potente aandrijflijn. Met name het stuk richting de finishlijn, waar de coureurs berg op moeten, maken extra paardenkrachten het verschil. Hoewel Ferrari in de Verenigde Staten na een verduidelijking van het technische reglement met betrekking tot speciale verbrandingstechnieken om extra vermogen te creëren – waarvan Ferrari wordt verdacht – ineens aan snelheid verloor, lijkt het zijn voordeel in Brazilië weer te hebben gevonden. Red Bull en Mercedes zijn hiervan op de hoogte, uit data van deze teams blijkt naar verluidt dat de bolides van de Italiaanse renstal op de rechte stukken bij elkaar tenminste zeven tienden winnen. Mercedes heeft zelfs acht tienden berekend. Een groot voordeel voor de Scuderia, waarmee het een zeer goede kans maakt op poleposition. Daarover gesproken, qua snelheid over één ronde heeft Ferrari voorlopig de beste papieren in handen. In de drogere tweede vrije training noteerden Sebastian Vettel en Charles Leclerc de snelste tijden, Max Verstappen was in zijn RB15 ruim een tiende langzamer. Waar de Ferrari in een rechte lijn de zaken goed voor elkaar heeft, is het de Red Bull dat juist in de kronkelige middensector aanzienlijk aan tijd wint. De Ferrari komt hier op zijn beurt minder sterk uit de verf.
De verschillende manieren waarop de auto's zich gedragen lijkt wederom een interessante dynamiek te gaan geven aan het Grand Prix-weekend. Ferrari kan zijn auto's immers niet altijd het volledige vermogen geven, waardoor het voordeel kleiner is tijdens de race. En dit blijkt wel uit de zogeheten long run pace van de auto's uit Maranello, vergeleken met de andere top teams moet Ferrari een kleine halve seconde toegeven op de leider, Mercedes. Met name Leclerc zal hiervan de gevolgen gaan voelen, aangezien hem een gridstraf van tien plaatsen boven het hoofd hangt. Hoewel Mercedes zich nog niet in haar kaarten liet kijken, de Silberpfeilen waren aan het experimenteren met het oog op 2020, kan het tempo geenszins traag worden genoemd. Wederom houden de auto's van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het beste tempo aan over een aantal ronden, al moet worden gezegd dat Red Bull er met Verstappen zeer zeker dicht in de buurt zit. De Oostenrijkse renstal lijkt op dit moment een kleine twee tienden toe te geven op Mercedes. Red Bull kan echter moed putten uit het feit dat het over één vliegende ronde over meer snelheid lijkt te beschikken dan de Duitse renstal. De RB15 presteerde vrijdag het beste in de tweede sector. De tijd die het vanwege een gebrek aan topsnelheid moet toegeven op de concurrentie, wordt in het bochtige gedeelte grotendeels goedgemaakt. Reken daarbij de goede prestaties van Verstappen op Interlagos van de afgelopen jaren, en zijn kansen op een poleposition en zelfs een overwinning zijn zeker aanwezig. Optimaal voorbereid beginnen aan de Grand Prix van Brazilië? Luister dan naar de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin Jeroen van Inkel samen met Tim Coronel en Tom Coronel vooruitblikken op de GP in Sao Paulo.
Meest gelezen