© Getty Images / Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Special 250 GP's voor Red Bull: de moeizame start in de Formule 1

25 mei 19:11 Koen Bakker 0 reacties
Red Bull rijdt aankomend weekend zijn 250e Grand Prix rijden op de plek waar het team in 2006 zijn eerste podium ooit scoorde: Monaco. Racingnews365 blikt terug op 249 races van Red Bull.

Topontwerper Adrian Newey neemt het team op sleeptouw

2005 – het eerste Formule 1-seizoen

Nadat Red Bull de inboedel van Jaguar Racing had overgenomen, ging het met Cosworth-motoren de strijd aan in de Formule 1. David Coulthard werd aangetrokken als ervaren kracht en reed samen Vitantonio Liuzzi en Christian Klien. 

Coulthard opende sterk in Australië met een vierde plaats. Na sterke puntenfinishes bij de eerste vijf Grand Prixs van het seizoen, kwam de eerste dubbele DNF bij de Grand Prix van Monaco. Er werd direct gerevancheerd, want bij de daaropvolgende Grand Prix van Europa eindigde Coulthard voor de tweede keer als vierde en bij de Grand Prix van Canada scoorde zowel Coulthard als Klien punten.

Na de controversiële Grand Prix van de Verenigde Staten was het team de vorm kwijt. Met slechts twaalf punten uit de resterende tien Grand Prixs finishte het team in zijn debuutjaar als zevende bij de constructeurs met 34 punten.

© Getty Images/Red Bull Content pool

2006 – Een eerste podium

Ook in 2006 bleef Christian Klien actief naast eerste coureur David Coulthard. De renstal stapte over naar Ferrari-motoren. De start van het seizoen verliep dramatisch: een punt uit vijf Grand Prixs en bij maar liefst drie van de vijf races haalde geen van beide auto's de finish. Ook in Spanje, tijdens de zesde Grand Prix van het seizoen, werden geen punten meegenomen naar Milton Keynes.

In Monaco was daar onverwaht een podiumplaats van David Coulthard. Vanwege een hydraulisch probleem aan de Toyota van Jarno Trulli kreeg Coulthard de derde plaats in de schoot geworpen en scoorde daarmee het eerste podium van Red Bull. David Coulthard verscheen met een Superman-cape op het podium vanwege een promotieactie voor de film Superman Returns.

De betrouwbaarheid werd na Monaco stukken beter, maar een goed vervolg kwam er niet. Bij de Grand Prixs van Canada, de Verenigde Staten, Duitsland en Hongarije sprokkelde het team nog punten.

Robert Doornbos stapte voorafgaand aan de Grand Prix van China in vanwege de matige resultaten van Klien, die tot dan toe twee punten had gescoord. Mark Webber was al aangetrokken voor 2008, dus Doornbos wist dat hij slechts drie races zou rijden voor Red Bull. Zonder succes: twee twaalfde en een dertiende plaatsen waren zijn resultaten.

Uiteindelijk finisht het team als zevende in het constructeurskampioenschap met zestien punten.


2007 - De overstap naar motorleverancier Renault 

In 2007 begon de Oostenrijkse renstal aan een samenwerking met Renault. Ook was dit het eerste seizoen waarbij de auto’s ontworpen waren door meesterontwerper Adrian Newey. 

De start van het seizoen was ronduit slecht, want met zes uitvalbeurten in vijf Grand Prixs kampte het team wederom met betrouwbaarheidsproblemen. Pas bij de vierde GP van het seizoen pakte het team de eerste punten, Coulthard werd vijfde bij de Grand Prix van Spanje.

Na twee schamele punten bij de Grand Prix van de Verenigde Staten had Red Bull ineens een fantastische Grand Prix van Europa op de Nurburgring. De regen hielp het team heel erg want door de chaos mocht Mark Webber het podium op. Een derde plek voor de Australiër werd gevolgd door een mooie vijfde plek van Coulthard.

Het team kon in de races daarna niet echt een vuist maken, al werd de betrouwbaarheid steeds beter. Het totaal aantal punten kwam op 24 te staan, wat goed was voor een vijfde positie in de eindklassering van het constructeurskampioenschap.

© Natt Lockwood

2008 – Webber scoort, maar Coulthard mag podium op

Red Bull begon 2008 niet goed met een dubbele uitvalbeurt in Australië, maar Webber kreeg het daarna op zijn heupen met vijf puntenfinishes op rij. De Australiër was goed voor 15 punten, terwijl Coulthard nog altijd nul punten op het scorebord had staan.

Bij de Grand Prix van Canada leek het tij te keren, want Coulthard mocht prompt het podium op achter de twee BMW’s na een chaotische race. Halverwege het seizoen had Red Bull 24 punten, evenveel punten als het totale aantal in 2007. Na de zomerstop ging de RB5 niet zo lekker meer. Slechts vijf punten werden nog binnengehaald.

Coulthard besloot uiteindelijk om te stoppen met zijn autosport-carrière en werd het jaar daarna vervangen door Sebastian Vettel.


2009 – De eerste overwinning

Red Bull begon 2009 vrij slecht met als beste resultaat een zesde plaats van Webber in Bahrein, maar prompt won Red Bull voor het eerst een Grand Prix tijdens de Grand Prix van China. Het werd een een-tweetje met Sebastian Vettel en Mark Webber in regenachtige omstandigheden. Vettel startte de race van poleposition, wat eveneens de eerste poleposition van Red Bull betekende. 

Het seizoen 2009 verliep grillig voor Red Bull, maar de renstal toonde aan dat het kon strijden met teams als Brawn, McLaren en Ferrari. Na een dubbel podium in Turkije won Red Bull zijn tweede en derde Grand Prix in Groot-Brittannië en Duitsland. Webber won de ene race, Vettel de andere.

Het seizoen verliep voorspoedig, halverwege had Red Bull een stevige tweede plek in het constructeurskampioenschap in handen. De Oostenrijkse renstal lag maar liefst 58 punten voor op nummer drie Ferrari. Webber en Vettel deden nog altijd mee om de titel, al was het gat tussen Button en Webber al wel 18,5 punten.

Ook na de zomer ging Red Bull als een speer. Een podium in België en drie overwinningen in de laatste drie Grand Prixs van het seizoen brachten de renstal uiteindelijk op 153,5 punten en een tweede plek in het constructeurskampioenschap. Webber en Vettel grepen naast de wereldtitel, die naar Brawn-coureur Jenson Button ging.

In 2009 legde Red Bull de basis voor de dominante jaren die volgden. Meer daarover in deel twee van onze special.

© Getty Images / Red Bull Contentpool

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen