Het eerste kampioenschap van Vettel en Red Bull - 2010 Voor aanvang van het Formule 1-seizoen van 2010 waren Ferrari en McLaren de favorieten, maar het was Red Bull dat verraste. Red Bull begon het seizoen fantastisch en behaalde direct zeven polepositions op rij. Van die zeven polepositions werden er drie omgezet in een overwinning: de Grand Prixs van Spanje, Monaco en Canada werden gewonnen. Webber en Vettel waren geen vrienden en dit kwam er allemaal uit bij de zevende race van het seizoen: de Grand Prix van Turkije. Webber startte de race op poleposition en was goed onderweg maar moest brandstof sparen. Daardoor kon Vettel dichterbij komen en bij een inhaalpoging raakten beide coureurs elkaar. Vettels race was voorbij en Webber werd uiteindelijk derde. Het was een historisch dieptepunt in de geschiedenis van het team uit Milton Keynes. Bij de zomerstop van het Formule 1-seizoen ging Webber aan de leiding in het kampioenschap met slechts vier punten voorsprong op McLaren-coureur Lewis Hamilton. Vettel stond derde op tien punten achterstand. Bij de constructeurs had Red Bull een voorsprong van acht punten opgebouwd ten opzichte van McLaren. Die voorsprong bleef groeien en bij de voorlaatste Grand Prix van het seizoen in Brazilië scoorde Red Bull een een-twee waarmee het team voor het eerst in de geschiedenis wereldkampioen Formule 1 bij de constructeurs werd. Uiteindelijk won het team negen Grand Prixs, waaronder de laatste Grand Prix met Vettel in Abu Dhabi, waardoor de Duitser voor het eerst in zijn carrière wereldkampioen Formule 1 werd.
2011 - De beste Red Bull ooit: de RB7 In 2011 begon Red Bull voortvarend aan het seizoen. De Grand Prixs van Australië en de Grand Prix van Maleisië werden gewonnen en zorgden zodoende voor 50 punten voor titelverdediger Sebastian Vettel. Na een dubbel podium in China won Red Bull drie Grand Prixs op rij. In Turkije, Spanje en Monaco trok Vettel aan het langste eind. In Canada gaf de Duitser de zege weg aan McLaren-coureur Jenson Button door in de laatste ronde zijn rempunt te missen. Na de zomerstop won Vettel drie Grand Prixs op rij en bouwde een dusdanig grote voorsprong op dat hij met nog vier races te gaan kampioen werd bij de GP van Japan. De RB7 uit 2011 was de dominantste Red Bull tot nu toe. Met twaalf overwinningen in negentien races pakte het team met 650 punten voor de tweede keer op rij het constructeurskampioenschap, met 153 punten voorsprong op concurrent McLaren. Van de twaalf zeges werden er elf behaald door Vettel. 2012 – Spannende titelstrijd met geweldige apotheose 2012 begon spectaculair: acht winnaars na acht Grand Prixs was een unicum en leverde dan ook een spannende tussenstand op. Red Bull won twee van de acht GP's: In Bahrein was Vettel de gelukkige en Webber zegevierde in de straten van Monaco. Na deze acht enerverende races was het Ferrari-coureur Fernando Alonso die de leiding in het kampioenschap in handen had. De Spanjaard lag twintig punten voor op Webber en Vettel volgde op 38 punten achterstand. Webber was de eerste coureur dit dat seizoen een tweede GP won. Op Silverstone was hij de snelste en verkleinde hij het gat naar Alonso. Na deze GP moest Red Bull vier keer passen, want de Grand Prix van Duitsland ging naar Alonso en in Hongarije, België en Italië won McLaren. Daarna ging de RB8 pas echt hard. Vettel won vier Grand Prixs op rij (de Grand Prixs van Singapore, Japan, Korea en India) en wist zich weer te melden in het kampioenschapsgevecht. De Duitser mocht, na het falen van teamgenoot Webber en titelfavoriet Alonso in Abu Dhabi, zich voor de derde keer in zijn carrière tot wereldkampioen kronen.
2013 – Vettel is een klasse apart Red Bull was tijdens de tests voorafgaand aan het Formule 1-seizoen van 2013 niet de snelste, maar domineerde de tweede seizoenshelft. De seizoensopener in Australië werd gewonnen door Kimi Raikkonen in de Lotus. In de openingsfase ging de strijd voor de titel tussen Alonso, Raikkonen, Vettel en Webber. In Spanje was Red Bull kansloos en ook in Monaco werd niet gewonnen. Pas in Canada werd de derde zege van het seizoen voor Red Bull een feit: Vettel was oppermachtig op het Circuit Gilles Villeneuve. Na een uitvalbeurt in Groot-Brittannië won Vettel zijn thuisrace en na een derde plaats in Hongarije kon Vettel met een voorsprong van 38 punten genieten van de zomerstop. Daarna was de combinatie RB9-Vettel niet te kloppen. Letterlijk, want Vettel won iedere race na de zomerstop. Liefst negen races op rij ging de zege naar Sebastian Vettel die in India zijn vierde wereldtitel behaalde. Vettel kwam door dit magistrale seizoen in een illuster rijtje: Juan Manuel Fangio, Alain Prost en Michael Schumacher wonnen allen vier of meer wereldtitels in de Formule 1. Tegenwoordig staat ook Lewis Hamilton in dit rijtje namen.
Meest gelezen