Volgens GPS-gegevens blijft het prestatieniveau van de Ferrari-motor tot het 150 km/u-punt gelijk aan dat van de Mercedes- en Renault-motoren. Op het moment dat ook de MGU-K in werking treedt, neemt Ferrari echter rap afstand van de concurrenten. Het Duitse Auto, Motor und Sport meldt dat dit volgens Mercedes en Renault alleen kan als de MGU-K meer dan de toegestane 4,0 megajoules per ronde genereert. Aangezien deze pieken nog niet werden waargenomen toen Ferrari de geüpgradede motor in Canada introduceerde, wordt er vermoedt dat nieuwe software Ferrari daartoe in staat stelt.
Renault pleit om die reden voor een regel die voorschrijft dat alle teams dezelfde software dienen te gebruiken: "Zolang bepaalde regels moeilijk te controleren zijn, moet je het speelveld voor iedereen misschien gelijk houden. Daarmee zou elke verdenking van vals spel wegvallen", zo wordt teambaas Cyril Abiteboul geciteerd. Het is niet voor het eerst dit seizoen dat Ferrari wordt verdacht van gesjoemel met batterijen. In Monaco wist de Scuderia de FIA echter genoeg bewijzen voor de legaliteit van de krachtbron te overleggen.
Meest gelezen