Robert Kubica kent nog niet de comeback waarop hij gehoopt had. De Poolse coureur was tussen 2006 en 2010 al actief in de Formule 1, toen hij uitkwam voor zowel BMW-Sauber als Renault. De verwachting was dat de coureur een glansrijke carrière tegemoet zou zien, totdat een zware rally-crash in 2011 roet in het eten gooide. De opgelopen verwondingen zorgden ervoor dat zijn Formule 1-carrière voorbij was. Het balletje begon weer te rollen toen hij in 2017 voor Renault mocht testen. Vele racefans werden enthousiast en hoopten op een terugkeer van de Pool. Voor het seizoen van 2018 werd een poging gedaan om hem onder te brengen bij Williams, maar het team koos voor Sergey Sirotkin en plaatste Kubica in een reserverol. Dit jaar is de terugkeer eindelijk werkelijkheid geworden, maar wist hij nog geen indruk te maken. De bolide van Williams is ondermaats en Kubica wist zijn onervaren teamgenoot George Russell nog niet te verslaan. Er wordt zodoende volop gespeculeerd over hoelang de comeback van Kubica nog gaat duren. Persvoorlichter Adam Burak van zijn grote sponsor PKN Orlen kan hierover ook nog geen uitsluitsel geven, maar benadrukt dat daar ook nog geen noodzaak voor is: "Er wordt gespeculeerd over de toekomst van Robert, maar we hebben nog maar een paar races achter de rug 2019. Momenteel heeft het dus ook nog geen nut om naar volgend jaar te kijken. We hebben voor dit jaar een goed contract met zowel hem als Williams, dus we maken ons nu nog nergens druk om." De sponsor betaalt Williams naar verluidt 10 miljoen euro om Kubica te laten rijden. Raceresultaten zijn echter niet het enige dat telt voor het bedrijf, het feit dat er met Kubica een Poolse coureur in de Formule 1 actief is, weegt ook zwaar mee. "Zijn terugkeer naar Formule 1 is iets waar de Polen trots op zijn. Uit onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de Poolse autosportfans achter hun coureurs blijven staan, ongeacht de resultaten."
Meest gelezen