Het vertrek van Sergio Perez uit de Formule 1 aan het einde van 2024 was plotseling, maar zeker niet onverwacht. De Mexicaan kende een ontzettend teleurstellend seizoen. Terwijl Max Verstappen in de loop van het jaar nog overwinningen pakte én de wereldtitel veroverde, stond zijn teamgenoot voor het laatst op het podium in China, de vijfde race van het seizoen. Reden genoeg dus voor Red Bull om te beslissen de banden met Perez te verbreken, die na het seizoen stilzwijgend verdween.
En met hem verdwenen vele namen die als sponsor naar Red Bull waren gekomen. Een van hen was Telmex, een Mexicaans telecombedrijf. Telmex heeft al twee decennia lang een eigen opleidingstraject voor coureurs, net zoals bijvoorbeeld Honda dat heeft. Perez is een van de alumni van dat traject en de enige die het tot de Formule 1 heeft geschopt. Het bedrijf en de organisatie bleven Perez steunen tijdens zijn volledige F1-carrière.
Jimmy Morales, de baas van het opleidingstraject van Telmex, verscheen recentelijk in de Formula de 2-podcast, waarin hij een inkijkje gaf in de laatste paar maanden van Perez in de Formule 1. En als we Morales mogen geloven, was het bepaald geen prettige periode voor de Mexicaanse coureur. "Ik heb het gevoel dat Checo niet zoveel steun had binnen Red Bull", zo vertelt de zakenman. "Er zijn veel belangen binnen het team, of het nou terecht is of niet. De interne druk, het Red Bull-bestuur... Er zijn teveel partijen bij betrokken. En onze coureur voelde zich daar niet meer op zijn gemak."
Aanvaring met Marko
Volgens Morales wist je bij het team nooit waar je precies aan toe was, aangezien het team alleen naar buiten communiceerde, wat ze wilden dat de fans wisten. Zelfs een contract gaf weinig zekerheid, wat alleen maar meer werd onderstreept door het feit dat Perez nog een contract had voor meerdere jaren. Zoals Morales het stelt: "Het goedkoopste in de Formule 1 is het contract van een coureur."
Iemand die zijn mening in ieder geval niet onder stoelen of banken stak, was adviseur Helmut Marko. De Oostenrijker greep vaak genoeg de kans aan om publiekelijk kritiek te uiten op Perez. "Ja, we kennen Helmut Marko wel", stelt Morales ijzig. "Hij heeft een paar stevige aanvaringen met mij gehad, bijvoorbeeld toen we net opkwamen in de Formule 3. Hij vertelde ons, of hij vertelde mij: 'Deze coureur gaat het niet redden'. En wat denk je? Hij heeft het gehaald, nota bene bij het team dat hem vertelde dat hij het nooit zou halen. We legden hem het zwijgen op."
Telmex heeft ook coureurs onder contract staan die actief zijn in bijvoorbeeld IndyCar, NASCAR, het World Endurance Championship en IMSA. Dat betekent ook dat er via Telmex mogelijkheden zijn voor Perez om in een andere raceklasse mee te doen, of misschien weer terug te keren in de Formule 1. Zo treedt Cadillac F1 in 2026 toe tot de grid.
Die opties staan zeker open, vertelt Morales. Maar dan moet het wel een project zijn dat de moeite waard is. "Wat moet hij verder nog doen in zijn carrière? Hij zit al in een goede financiële positie. Als hij iets doet, zal het zijn omdat hij er zin in heeft, omdat hij het wil en omdat hij hongerig is om te winnen. Natuurlijk is Checo erg strijdlustig en dat is alles."
"We moeten een project voor hem vinden dat hem interesseert, zodat hij terug kan komen en kan schitteren, zoals hij ons altijd heeft laten schitteren. In het eerste jaar van Sauber stonden we al op het podium en Sauber was het team dat op de laatste plaats stond, toen we daar aankwamen." Daarnaast benadrukt de sponsor ook dat het geen nut heeft om in de Formule 1 te blijven als dat zou betekenen dat Perez enkel in de achterhoede zou rijden.
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!