Al enkele seizoenen gingen er geruchten over het vertrek van Sergio Perez bij Red Bull. Steeds werd ook geopperd dat dan belangrijke sponsoren zouden vertrekken en dat dat in ieder geval één reden was om de Mexicaan toch aan boord te houden. Nu Perez daadwerkelijk is bedankt voor bewezen diensten ziet het portfolio er inderdaad wat anders uit, al is lang niet alles te koppelen aan diens vertrek.
Op de website van Red Bull ziet de 'wall' met partners er inderdaad anders uit (zie hieronder). Er zijn een goed aantal sponsoren ten opzichte van vorig seizoen verdwenen, waaronder Claro en Telcel, sponsoren die met zekerheid aan Perez te linken waren en beide ook bedrijven van topondernemer Carlos Slim.
Verder zijn de volgende bedrijven ook uit het portfolio verdwenen: HP/Poly, Cash App, Intel, Therabody, Ocean Bottle, BMC, ByBit en Walmart. Van ByBit (50 miljoen per jaar) weten we dat het lucratieve, aflopende contract niet is verlengd, hetgeen financieel als de grootste aderlating moet worden gezien.
Echter, er zijn ook nieuwe partners bij gekomen in de vorm van Neat, Patron, AVA Trade, Pepe Jeans en EA Sports, eerder al partner van Max Verstappen op persoonlijke titel. De verwachting is bovendien dat binnenkort nog meer nieuwe partners worden aangekondigd.
Sponsorcontracten zijn inhoudelijk natuurlijk volledig vertrouwelijk van aard, waardoor het nagenoeg onmogelijk is exacte cijfers na te gaan. Onder de streep zullen de nodige vertrekken zeker voelbaar zijn, maar aangenomen wordt dat Red Bull die verliezen goed kan opvangen zonder hinder voor de dagelijkse bedrijfsvoering binnen het team.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!