De Grand Prix van Hongarije werd een weekend om snel te vergeten voor Max Verstappen. De Nederlander kwam simpelweg niet op gang en na afloop meldde men bij Red Bull Racing dat het vooral een probleem met de banden betrof. De negende plaats waarop hij eindigde was sowieso al niet om over naar huis te schrijven, en tot overmaat van ramp moest hij zich na afloop ook nog bij de stewards melden.
In de slotfase van de race was hij namelijk in gevecht met Lewis Hamilton, en dat verliep niet helemaal volgens plan. Verstappen zette zijn auto naast die van Hamilton in bocht vier, waarna laatstgenoemde kort van de baan schoot. Er werden geen straffen uitgedeeld, ook omdat beide kanten beaamden dat er geen sprake was van contact. Maar echt duidelijk waren de omstandigheden sowieso niet, zo stelt Stephen Knowles, de sportief directeur van Red Bull.
Knowles, die zelf aanwezig was bij het gesprek met de stewards, gaat in de The Inside Track-podcast verder in op de situatie. “Het is een interessant geval, want ik denk dat niemand echt wist wat er gaande was, naast het feit dat het een manoeuvre was in een bocht die op relatief hoge snelheid genomen wordt. Je ziet daar over het algemeen niet echt veel inhaalacties."
"Het hielp ook niet dat alle camerahoeken die op dat moment beschikbaar waren niet echt bruikbaar waren, dat was gewoon slechte timing. Normaal gesproken hebben we camerahoeken van de roll hoop, die boven de helm van de coureurs zit. Dat geeft een goed beeld van wat er gaande is aan beide kanten van de auto."
Toch ging het er bij Verstappen íets anders aan toe. "Maar op de auto van Max schakelde men over naar de voorvleugelcamera, die net iets achter de voorvleugel zit, en dat gebeurde net op het verkeerde moment. En de auto’s reden ook nog eens langs een aantal bomen op dat ene cruciale moment, dus niemand wist echt helemaal zeker of er contact was geweest. We konden het niet zien, en race control kon waarschijnlijk ook niet helemaal vaststellen of er actie ondernomen moest worden. Het kon afgeschreven worden als het veroorzaken van een botsing, of als Lewis buiten de baan drukken. Maar er waren dus meerdere dingen mogelijk, en daar hebben we over gepraat.”
Anderen bekeken ook:
Afwezigheid
Maar naast het incident verliep ook het verhoor bij de stewards niet helemaal zoals het hoort, want Hamilton zag af van de mogelijkheid om bij het gesprek aanwezig te zijn. Een vertegenwoordiger van Ferrari schoof wel aan om de kant van de Italiaanse renstal toe te lichten.
Volgens Knowles had de keuze van Hamilton echter geen invloed op het verdere verloop van de situatie. “Dat is lastig om te stellen, dat is misschien een vraag die je aan de stewards moet stellen. Waarschijnlijk maakt het niet heel veel verschil, want ik denk dat de stewards toch vooral gedreven worden door de feiten omtrent het incident."
"Maar in sommige gevallen kan het ook fifty-fifty zijn, wat betreft de kant die de beslissing op kan vallen. En als een coureur dan een hele sterke mening heeft en die bij de stewards uitspreekt, weten we wel vrij zeker dat dat als factor mee kan spelen. Maar of het in dit geval ook een verschil had gemaakt, weet ik niet.”
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!