Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Guenther Steiner

Steiner heeft simpele oplossing voor Red Bull's budgetzorgen

Christian Horner pleitte ervoor om het budgetplafond in de Formule 1 te herzien, zeggende dat sommige teams races zullen moeten missen om te voorkomen dat budget te overschrijden. Guenther Steiner is echter van mening dat klagende teams het budget gewoon moeten accepteren en zich daarop aan moeten passen.

Steiner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Haas-teambaas Guenther Steiner spreekt Christian Horner's zorgen, dat sommige teams later dit jaar mogelijk races moeten missen om onder het budgetplafond te blijven, tegen. F1's budgetplafond werd vorig jaar geïntroduceerd in een poging de teams qua prestaties dichter naar elkaar toe te brengen. Het budgetplafond begon in 2021 op 145 miljoen dollar, maar bedraagt nu 'slechts' 140 miljoen dollar en zal in 2023 verder dalen naar 135 miljoen dollar.

Volgens Horner zullen zeven teams noodgedwongen een aantal Grands Prix missen in 2022 als de limiet niet wordt verhoogd. Maar Steiner, als teambaas van een van die drie andere teams, kijkt er anders naar en vindt dat de teams zelf een manier moeten vinden om onder het budgetplafond te blijven.

"Ons probleem is niet het budgetplafond. Ons probleem is wat je met het geld doet, omdat we simpelweg niet meer kunnen spenderen", vertelt Steiner aan de media, waaronder RacingeNews365.

Hij heeft dan ook een hele simpele oplossing voor Red Bull: "Als geldproblemen een rol spelen binnen een bedrijf, moet je je daarop aanpassen", zo klinkt het. "En zo moeten we het einde van het seizoen halen. Het is hetzelfde als het runnen van een bedrijf. Als we iets niet kunnen doen, omdat we anders niet aan de laatste vier races deel kunnen nemen, dan zullen we dat ook niet doen."

Steiner wil niet dat coureurs zich inhouden

Het budgetplafond beperkt niet alleen de ontwikkeling van de auto, maar zorgt in het geval van crashes ook voor financiële druk op de teams. Haas-coureur Mick Schumacher maakte dit jaar al twee zware klappers, waaronder zijn crash afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Monaco waarbij zijn VF-22 in tweeën brak.

"Het is niet erg fijn om weer een grote crash te hebben. We moeten zien hoe we nu verder gaan", zei Steiner over het ongeluk van zijn pupil. Maar de Italiaan ontkent dat de huidige financiële realiteit in de Formule 1 hem dwingt om zijn coureurs te vertellen om voorzichtiger te racen en ongelukken te voorkomen. "Nee, dat kun je niet doen", laat Steiner weten.

"Geen één coureur denkt zozeer aan het budget. Hij denkt alleen aan zijn eigen carrière. Als hij blijft crashen, heeft hij geen carrière. Een goede coureur gaat tot de limiet, maar niet daarover. Als je crasht, weet je dat je over de limiet bent gegaan."

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

25 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez