Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Stewards verwijzen straf voor Alonso na blunder FIA toch naar de prullenbak

Fernando Alonso mag zijn zevende plek, die hij tijdens de GP van de Verenigde Staten behaalde, toch behouden. Dat hebben de stewards besloten nadat Alpine een 'Right of Review' aanvroeg.

De GP van de VS was voor Fernando Alonso een bijzondere race. Het ging voorspoedig, totdat hij bij zijn toekomstig teamgenoot, Lance Stroll, achterop reed. Wonder boven wonder kon Alonso verder, al viel hij door de crash wel terug tot de laatste plek. In het restant van de race werkte de Spanjaard zich weer knap op tot de zevende plaats, waar hij ook finishte. Bij het moment met Stroll was echter een zijspiegel van Alonso los komen te zitten, die later in de race zelfs helemaal van zijn auto kwam. De FIA deed er niets aan en ook doorstond de wagen na de race alle verplichte checks. Enige tijd na de race ging Haas echter plots in protest, omdat Alonso met een losse en missende zijspiegel had gereden, terwijl Haas-coureur Kevin Magnussen dit jaar al enkele malen verplicht een pitstop moest maken toen er een auto-onderdeel van zijn Haas-bolide op half zeven hing.

Right of Review

De stewards gingen mee in het protest en gaven Alonso een straf van dertig seconden, waardoor hij terugviel tot P15. Alpine ging op haar beurt weer in protest tegen het protest van Haas. Waarom? Volgens Alpine was het protest van Haas te laat ingeleverd, en dus moest dat protest in de ogen van de Fransen ongeldig worden verklaard. Op de Mexicaanse donderdag bogen de steward zich over dit protest, maar deze werd in eerste instantie naar de prullenbak verwezen, omdat een team volgens de stewards niet in protest kan gaan tegen de ontvankelijkheid van een protest. Wel wezen de stewards Alpine erop dat een zogeheten 'Right of Review' mogelijk was. En dus procedeerde Alpine verder en vroeg het een Right of Review aan omtrent de straf van Alonso. De regels schrijven voor dat een Right of Review alleen geaccepteerd kan worden door de stewards als er significant nieuwe bewijs was. Dat was er en dus bogen de stewards zich opnieuw over de zaak.

FIA-official gaf onterecht toestemming

Het nieuwe bewijs dat er was in de zaak, was het feit dat Haas te laat haar protest had ingediend. Alpine beargumenteerde dat dat tot aan het moment van de eerste uitspraak niet bekend was bij hen. De stewards gingen daar in mee. Het werd duidelijk dat de wedstrijdleiding afgelopen zondag tegen Haas had gezegd dat ze een uur de tijd kregen om in protest te gaan nadat de definitieve uitslag was gepubliceerd door de FIA. In de Internationale Sporting Code van de FIA staat echter de deadline van een half uur. Tijdens de hoorzitting beweerde Alan Permane, sportief directeur van Alpine, dat de regels voorschrijven dat er alleen van die deadline af mag worden geweken als het door omstandigheden 'onmogelijk' is om het binnen een half uur te doen. Alpine haalde er vervolgens een definitie van het woord 'onmogelijk' bij en wees erop dat het een 'zwaar' woord is en er geen omstandigheden waren die het 'onmogelijk' maakten om binnen het half uur na de publicatie van de uitslag in protest te gaan. Bovendien kon een FIA-official van de wedstrijdleiding volgens het team niet zomaar toestemming geven om de deadline die in de regels staat te verlengen. Haas gaf toe dat het inderdaad mogelijk was geweest om binnen een half uur na de publicatie van de uitslag een protest in te dienen, maar benadrukt dat ze dat ook hadden gedaan als de FIA-official hen niet had verteld dat ze een half uur langer de tijd kregen. Volgens Haas hadden de stewards de mogelijkheid om het daarom door de vingers te zien. Deze waren het daar echter niet mee eens. De stewards stelden dat 'onmogelijk' inderdaad overdreven was en dat Haas binnen de tijd een protest in had kunnen dienen. Dat Haas inderdaad toegaf dat het binnen een half uur had gekund, woog in de ogen van de stewards zwaar en dus werd er een streep gezet door de straf van Alonso. Hij zal nu weer op P7 geclassificeerd worden, Vettel op P8, Magnussen op P9 en Tsunoda op P10. Ocon verliest een puntje, maar daar zal Alpine maling aan hebben.

Viaplay
x
McLaren Norris verklaart kwalificatieresultaat met cynische sneer naar Red Bull