De Grand Prix van Singapore was een complete cultuurschok vergeleken met hetgeen we het hele jaar al hadden verwacht van Red Bull en Max Verstappen. En om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of het gewoon een slecht weekend was qua set-up. Ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat een team met de kwaliteit van Red Bull en een coureur met de kwaliteit van Verstappen het hele weekend achter de juiste set-up aan moeten gaan en uiteindelijk een seconde te kort komen. Ik denk dat de nieuwe Technical Directive (over de flexiwings, red.) misschien iets meer effect heeft gehad dan we denken, maar dat zal over een paar dagen in Japan duidelijk worden. Red Bull is een veel te goed team om achter de set-up aan te moeten gaan, want ze beweerden dat ze meerdere veranderingen doorvoerden. Ze zaten er in VT1 nog goed bij en daar zijn veel redenen voor, omdat er op het circuit nog maar weinig gereden was. Maar daarna waren ze vrijwel nergens meer te bekennen. Ik ben een beetje achterdochtig - en ik kan het mis hebben - over de technische richtlijn omtrent de flexibiliteit van de vleugels, want als een team als Red Bull weet dat het de verkeerde kant op gaat met de afstelling, dan weet men hoe het het op moet lossen. Als je naar de commentaren van beide coureurs luistert, waren ze het hele weekend op zoek naar de juiste set-up en dat kan zeker gebeuren, maar de kwaliteit en diepgang van Red Bull maken me een beetje achterdochtig dat het iets meer is dan set-up. We zullen in Japan zien of ze weer terug staan waar ze het hele jaar al hebben gestaan of dat er een probleem is met de auto, maar het was zeker een weekend dat beide coureurs, en vooral Sergio Perez, willen vergeten. Wederom had Sergio een incident in zijn laatste run, hij spinde opnieuw en voegde veel te veel fouten toe aan de kwalificatie, waardoor de race erg moeilijk werd. Wat Max betreft, was het heel interessant om te zien hoe Liam Lawson hem met 0,007 seconde uit Q3 hield. Dat zou later een interessante discussie zijn geweest in de debriefings van zowel Red Bull als AlphaTauri! Hoe dan ook, Max herstelde zich goed, reed naar de vijfde positie en klopte op de deur van Charles Leclerc voor plek vier.
Sainz de leider bij Ferrari?
Ik ben niet onaardig tegen Charles, maar ik heb altijd gedacht dat Carlos Sainz de betere van de twee was. Als hij de kans krijgt, en die kans heeft hij dit jaar gehad, met een betere kwalificatie dan zijn teamgenoot en twee races achter elkaar op pole, dan straalt hij van het zelfvertrouwen. Je ziet de ware Carlos Sainz nu naar boven komen. Sainz gaat zeker vooruit en is nu de sterkere leider van de twee Ferrari-coureurs. Het was het soort dominantie dat we gewend zijn van Red Bull, en Sainz heeft zich echt ingezet. Niet alleen in de kwalificatie en met het pakken van de pole. Je zou kunnen aanvoeren dat Leclerc iets sneller was in de eerste twee sectoren, maar het verprutste in de laatste sector, maar dat wil niets afdoen aan de prestatie van Carlos. Wat de meeste indruk op me maakte, waren de laatste 10-15 ronden van de race, toen hij Lando DRS bleef geven. Dat was een goed doordacht plan en het redde zijn raceoverwinning. Het was ook goed om Fred Vasseur op het podium te zien staan voor zijn eerste constructeurstrofee als baas van Ferrari. Het was over de hele linie een goed weekend voor ze.
Lawson moet een stoeltje krijgen in 2024
Ik maak geen grapje, maar AlphaTauri moet serieus zijn. Sinds de dood van Dietrich Mateschitz zijn er geen garanties meer en als er niet goed gepresteerd wordt, komen er veranderingen. Je moet er naar kijken en zeggen dat Liam Lawson genoeg heeft gedaan om die stoel voor volgend jaar te verdienen, zonder twijfel. Dan moet je leveren, maar wat ga je doen met Daniel Ricciardo, gaat hij naast Lawson rijden of vervang je Tsunoda?Er moet nog veel worden nagedacht en er moeten interessante discussies worden gevoerd, maar voor mijn geld zou ik, als ik dat team weer zou leiden, volgend jaar Liam Lawson en Daniel Ricciardo in de stoeltjes hebben.
Meest gelezen