Wat een interessant weekend! Er zijn een paar belangrijke records gebroken. Ten eerste evenaarde Max Verstappen Ayrton Senna's record van 41 overwinningen, maar even belangrijk, zo niet belangrijker, was de 100e overwinning voor Red Bull. Dat is geen geringe prestatie, gezien het geringe aantal jaren dat ze in de sport zitten. En tot slot, óók het vermelden waard, Adrian Newey's 200e Grand Prix-overwinning. Dat is gewoon geweldig. De man is verantwoordelijk voor ongeveer 20 procent van de overwinningen in elke F1-race sinds 1950, toen hij nog niet eens geboren was. Voor Adrian Newey schieten woorden tekort, hij ís Mr. Formule 1. En Max Verstappen: in zo'n korte carrière 41 overwinningen behalen... Ja, hij heeft er de auto voor, maar hij heeft zeker ook het talent en je kunt het één niet hebben zonder het ander. Goed gedaan voor iedereen bij Red Bull, het hele team in Milton Keynes. Ze mogen echt trots zijn op zichzelf. Dus mijn felicitaties aan Red Bull en Christian Horner, voor wie het bijna 20 jaar geleden is dat hij de sport in kwam. Het soort dingen dat je dagelijks naar je hoofd geslingerd krijgt, week na week, jaar na jaar; hij heeft dat team toch maar overal doorheen geloodst.
Een eerbetoon aan Dietrich Mateschitz
Natuurlijk mag je Helmut Marko niet vergeten, en natuurlijk moet je ook Dietrich Mateschitz noemen, want zonder hem was dit allemaal niet gelukt. Adrian en Christian zullen de eersten zijn om toe te geven dat het een groepsinspanning is. Maar toch, de groep is slechts zo goed als zijn leiders, en het werk dat Christian, Adrian en Helmut samen met Mateschitz de afgelopen bijna 20 jaar hebben gedaan, is vrijwel ongeëvenaard in de geschiedenis van de F1. Mateschitz was een man van zijn woord. Net als voor Bernie (Ecclestone, red.) gold dat enkel het schudden van de hand een deal beklonk en niet anders. Het papierwerk kwam altijd later wel. En het weinige waar ik om vroeg, toen Red Bull Minardi kocht in 2005, was dat er geen personeel van het team werd ontslagen, en als ze al ontslagen moesten worden, dat ze een mooi bedrag zouden krijgen, en dat zijn ze allemaal nagekomen. Het was een vlekkeloze deal. Ik kan niet genoeg vol lof spreken over Dietrich en de manier waarop die hele transactie is verlopen, maar dat is wel altijd waarom hij kreeg wat hij kreeg. Er zijn twee soorten mensen in deze wereld. Je hebt mensen die enkel praten en mensen die doen wat ze zeggen en Dietrich behoorde absoluut tot de laatste categorie.
Close racing voor podiumplaatsen in 2023
De race van Fernando Alonso in Canada was uitstekend. Hij had een beetje pech met een paar dingen. Ik denk echt dat het incident met Lewis Hamilton in de pitstraat op zijn minst een straf van vijf seconden waard was. Het was heel gevaarlijk, want het had hun beider races kunnen verpesten. Ik denk dat Fernando gisteren het gevoel had dat hij kans maakte op de overwinning, en dat was ook zo. Maar eerlijk gezegd is Max een klasse apart. Tegenwoordig ga je er gewoon vanuit dat Max de race wint en dan kijk je dus maar naar de strijd vanaf de tweede plaats en dat is een zeer interessante strijd. Er zijn nu verschillende auto's die strijden om de derde plek op het podium, of op sommige dagen zelfs om de tweede plek op het podium, en dat maakt het racen spannend. Ik denk dat het bijna een uitgemaakte zaak is dat Max en Red Bull beide kampioenschappen zullen veroveren voor het einde van het jaar, maar de gevechten om de tweede en derde plaats zijn echt spannend. Je weet echt niet wie waar terechtkomt totdat de race is begonnen. In Canada hebben de upgrades van Mercedes zeker gewerkt. De vierde en vijfde positie van Ferrari laten zien dat er een lichte terugkeer van vorm is, hoewel ze nog steeds problemen hebben. En op een goede dag zie je iemand als Albon goed van voren - zijn zevende plaats was absoluut dé rit van het weekend. Je ziet verschillende mensen opduiken op plaatsen waar je ze niet verwacht. Maar het meest trieste voor mij persoonlijk was om mijn voormalige team AlphaTauri onderaan de ranglijst te zien staan met twee punten. Het laat zien hoe close die laatste groep van vier teams is, maar het tekent deze tijd dat wanneer een team met de middelen van AlphaTauri onderaan kan eindigen. Het laat zien hoe close het racen werkelijk is.
Fouten sluipen door het hele veld
Perez startte op de harde banden, wat de juiste keuze was, maar raakte verstrikt in een DRS-trein en kon nergens heen. George Russell belandde in de muur, iets harder dan hij in eerste instantie dacht en zeker harder dan het team dacht. Dat was een behoorlijke klap en het verbaast me dat hij zo lang heeft doorgereden. Maar George's fout, Checo's fouten, fouten bij Ferrari; ze bewijzen zichzelf geen dienst. En dan heb je nog iemand als Gasly, die net een Q2-ticket werd ontzegd doordat Carlos Sainz bijna in slaap viel midden in de laatste bocht. Om eerlijk te zijn laten het rijgedrag van sommigen echt te wensen over. Je ziet het bij alle teams. Kijk naar McLaren. Je hebt Lando Norris die fouten kan maken en Oscar Piastri die de muur in gaat. Er zijn coureurs die zichzelf echt geen plezier doen. Ik weet dat we dit jaar een paar rookies hebben en Piastri is duidelijk de beste van hen. Kijk ook naar anderen. Zo'n Nyck de Vries is gewoon nergens te bekennen. Teams die niet minstens één uitmuntende coureur hebben, hebben het moeilijk en dat is best triest om te zien. Je ziet nu dat de top 10 regelmatig minder dan een seconde van elkaar verwijderd is, en soms zie je dat de top 20 minder dan twee seconden van elkaar verwijderd is, en daar zit iemand bij als Logan Sargeant die het echt moeilijk heeft. Hij heeft de updates niet gekregen omdat hij niet zo goed heeft gepresteerd als verwacht mocht worden. Maar toch, de druk die op al deze coureurs wordt uitgeoefend om er te komen en een ronde neer te zetten, is zichtbaar en dat is waar ik denk dat veel van deze fouten vandaan komen.
Terugdenken aan een verhitte woordenwisseling van 20 jaar geleden
Toen ik verwees naar het geweldige werk dat Christian Horner heeft verricht, had ik het over de jaren '00, toen werd F1 niet voor niets de 'Piranha Club' genoemd. Je kunt je vandaag de dag niet voorstellen dat je een situatie hebt als in Canada 2003, waar de FIA-persconferentie werd bijgewoond door één persoon - mijzelf. Er was geen teken van iemand anders - ze hadden allemaal een vergadering met Bernie Ecclestone - en toen, zeven minuten na de start van de persconferentie, doken de meeste andere teamhoofden en Bernie allemaal op. Wat volgde was een zeer interessante persconferentie over het intrekken van een financiële compensatieregeling voor Minardi. De FIA gaf me aan het eind ervan het officiële transcript, dat ik nog steeds heb. Er staat interessant commentaar in van mensen als Eddie Jordan en Ron Dennis. Het was zo erg dat ze de internationale feed na vijf minuten stopzetten uit angst voor wat er gezegd had kunnen worden! Er gebeurden die dag een paar historische dingen.
Gremlins in de Montreal CCTV
Het is tot slot de moeite waard om het debacle met de camera's tijdens FP1 op vrijdag te vermelden. Ik hoop dat ze dat hebben opgelost en dat we dat nooit meer zullen zien. Dat was teleurstellend voor de honderden miljoenen mensen over de hele wereld die live op tv kijken, om te zien hoe een hele sessie praktisch werd weggevaagd omwille van wat CCTV. We weten allemaal dat computerstoringen kunnen gebeuren, maar de televisiebeelden waren perfect om te zien waar elke auto zich tijdens de sessie bevond. Laten we hopen dat het niet weer gebeurt.
Meest gelezen