Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Stoddart velt oordeel na Red Bull-dominantie: "Geen kans de komende jaren"

Voormalig Formule 1-teambaas en columnist voor RacingNews365, Paul Stoddart, blikt uitgebreid terug op de Grand Prix van Japan, de dominantie van Red Bull en de kansen voor McLaren.

Het is vrij duidelijk dat er twee winnaars waren in Japan. Red Bull won met Max Verstappen het constructeurskampioenschap, waarbij Max bewees dat wat er in Singapore gebeurde slechts een eenmalige tegenslag was. De resterende zes races zien we Red Bull ongetwijfeld aan kop. Het is vrij duidelijk dat Max zijn wereldtitel in Qatar veilig zal stellen, wat een anticlimax zou zijn als hij het wint in de sprintrace, die wat mij betreft veel te wensen overlaat. Niemand gaat Red Bull inhalen en ik zie ze dit huidige tijdperk afsluiten met een reeks rijders- en constructeurskampioenschappen, zoals we zagen bij Mercedes de afgelopen jaren, zoals we zagen bij Red Bull tussen 2010-2013 en bij Michael Schumacher in het begin van de jaren 2000. Er kan er maar één de beste zijn. Als een team eenmaal een dominante positie heeft, is er niets dat dit kan opbreken totdat de reglementen veranderen. We moeten tot 2026 wachten om te zien wie de topteams zullen worden - maar tot het zover is, zullen teams uitzoeken hoe ze de achtervolging in moeten zetten op Red Bull.

Winnaar twee: McLaren

De andere winnaar in Japan was McLaren, die de afgelopen races heeft laten zien dat ze er bijna zijn (ten opzichte van Red Bull). Zij hebben misschien wel de beste auto voor de toekomst om Red Bull op enige wijze uit te dagen. Het feit dat de auto het zo goed deed in Singapore, een krap, bochtig circuit met veel downforce, maar ook in Suzuka, dat alles behalve high-downforce is, laat zien dat de upgrades echt werken en dat de coureurs op een zeer hoog niveau presteren. Het is in een zeer sterke positie voor 2024, want vergeet niet dat ze aan het begin van het jaar nog nergens waren. Volgend jaar zullen er geen veranderingen in de reglementen zijn, dus de teams die aan het eind van dit jaar sterk eindigen, gaan volgend jaar sterk van start. Het ziet er goed uit voor McLaren, ook omdat beide coureurs nu meerjarige contracten hebben. Er is veel stabiliteit en ze hoeven alleen maar door te gaan op de ingeslagen weg om 'best of the rest' te worden. Oscar Piastri is geweldig ontvangen in Australië en dat verdient hij ook, want het is geen slechte prestatie om op het podium te komen op een circuit waar je voor het weekend nog nooit op hebt geracet. Hij heeft het geweldig gedaan, niet alleen in de race, maar het hele weekend en laat hiermee zien dat hij een volwassen coureur is. Zijn meerjarige contract bevestigt de waardering vanuit McLaren.

Lawson naar Red Bull?

We moeten echt kijken hoe Daniel Ricciardo volgend jaar in 2024 presteert bij AlphaTauri, met Yuki Tsunoda als teamgenoot. Hij zal echter keihard moeten presteren om aanspraak te maken op het Red Bull-zitje naast Verstappen voor in 2025. Of zelfs in 2024 al, afgaande op de prestaties van Sergio Perez. Ik denk dat het mogelijk is dat ze naast Max bij Red Bull ook Liam Lawson een kans geven, misschien omdat hij al heeft bewezen dat hij onder druk kan presteren. Hij heeft in ieder geval bewezen dat hij absoluut een stoeltje verdient. Red Bull heeft Max op zeer jonge leeftijd binnengehaald, dus misschien willen ze een getalenteerde coureur met niet zoveel ervaring in het team zetten. Als het talent zo goed is, krijgt hij de nodige ervaring in een Red Bull. Ik verwacht echter dan Daniel en Max in 2025 een duo zullen vormen bij Red Bull en dat Lawson en Tsunoda voor AlphaTauri gaan rijden.

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië