vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Stoffel Vandoorne en de strijd van een ondergesneeuwd toptalent

Rijdt hij volgend jaar nog in de Formule 1? Gisteren (maandag) verschafte McLaren in ieder geval het eerste beetje duidelijkheid omtrent de toekomst van Stoffel Vandoorne. De Belg hoeft niet te verwachten in 2019 achter het stuur van een oranjegekleurde bolide van de stal uit Woking te rijden. Het supertalent van weleer komt mogelijk zonder zitje. Racingnews365 belicht de strijd die Vandoorne in de afgelopen jaren heeft moeten leveren.

Eind 2015 waren de meningen eensgezind. Nieuwbakken GP2-kampioen Vandoorne, destijds 23 jaar oud, moest zo snel mogelijk de opstap maken naar de Formule 1. De Kortrijkzaan had geen spaan heel gehouden van zijn concurrenten en beschikte met de GP2-titel erbij over een bizar sterk cv. Als onderdeel van het McLaren-ontwikkelingsprogramma moest Vandoorne via dat team de laatste stap zetten.

Omdat McLaren met Jenson Button en Fernando Alonso twee grote namen aan boord had, moest Vandoorne voor het seizoen 2016 nog even pas op de plaats maken. Besloten werd om de Belg een jaartje in het Super Formula-kampioenschap te stallen. Aldaar was Vandoorne geen direct succes, al wist hij in de loop van het seizoen wel een aantal sterke resultaten neer te zetten. Het hoogtepunt van 2016 werd echter niet bereikt in Japan, maar in Bahrein.

Het Bahrain International Circuit in Sakhir werd toneel van het eerste Grand Prix-weekend van Vandoorne. De Belg werd te elfder ure opgeroepen door McLaren, doordat Alonso een gebroken rib had overgehouden aan een gigantische crash in Australië. De Spanjaard was niet voldoende hersteld en moest daarom een GP overslaan. Met de inferieure McLaren-Honda MP4/31 deed Vandoorne meer dan dat er van hem verwacht werd. Hij versloeg voormalig wereldkampioen Button en scoorde bovendien een WK-punt bij zijn debuut.

De loftrompet werd door velen gestoken en na zijn sterke optreden in Bahrein werd Vandoorne al onder het kopje ‘toekomstige Formule 1-sterren’ geschaard. Het afscheid van Button (eind 2016) opende voor Vandoorne een deur – hij kon eindelijk zijn voltijd F1-entree maken. Het afscheid van Button leidde voor Vandoorne dus een nieuwe fase in, een fase die achteraf kan worden beschouwd als het begin van het einde.

Want met de McLaren MCL32 van 2017 was werkelijk geen land te bezeilen. Goed, de wagen was verre van verkeerd, maar het Honda-blokje dat in het achteronder lag weigerde te pas en te onpas dienst. Pas in de elfde race van het jaar scoorde Vandoorne zijn eerste punt, om in zowel Singapore als Maleisië zevende te worden. Geluk bij een ongeluk: ervaren teammaat Alonso heeft het ook erg lastig en scoort eveneens vrijwel amper. Toch zijn er de eerste tekenen aan de wand, als Alonso Vandoorne gigantisch op zijn falie geeft in het onderlinge kwalificatieduel.

Vanwege de slechte wagen en het feit dat Vandoorne zijn eerste volledige F1-seizoen afwerkt, komt de Belg ermee weg. In 2018, met een Renault-motor in plaats van een Honda-krachtbron, moet het allemaal op zijn plaats vallen.

Het seizoen begint zo verkeerd nog niet. Alonso wordt sterk vijfde in Australië, Vandoorne komt als negende over de meet. De Kortrijkzaan scoort ook in Bahrein (achtste) en Azerbeidzjan (negende) en ondanks dat zijn kwalificaties nog altijd niet om over naar Kortrijk te schrijven zijn, doet het totaalpakket beter aan dan in 2017.

Vanaf het Europese seizoen komt de klad er echter in. Vandoorne komt slechts sporadisch door Q1 en kan het totaal niet bolwerken. De Grands Prix van Duitsland en – tot overmaat van ramp – België zijn om vreselijk moedeloos van te worden. Met nog zeven Grands Prix voor de boeg is er een eerste indicatie om wat betreft de nabije toekomst van Vandoorne, aangezien hij niet doorgaat bij McLaren. Is er een Formule 1-stal die hem wil redden?

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer