In de straten van hoofdstad Hanoi wordt een circuit dat vijf en een halve kilometer lang is, uitgezet. De baan heeft een van de langste rechte stukken van de F1-kalender (1,6 kilometer) en doet op een aantal vlakken denken aan andere circuits. Zo zijn vergelijkingen met de Nürburgring, Suzuka en het Circuit Monte-Carlo snel gemaakt.
"We hebben een jaar om alles klaar te zetten, dat is vrij ambitieus", laat Tilke, die normaliter speelruimte van zeker twee jaar heeft, aan Auto, Motor und Sport weten. "Echter, het is niet de eerste keer dat we met een krap tijdschema werken. Voor de eerste Grand Prix van Bahrein hadden we veertien maanden de tijd." “Men denkt misschien dat het makkelijker is om een paar straten af te zetten, er hoeft immers geen asfalt te worden gelegd. Maar makkelijk is het zeker niet. We moeten met veel meer details rekening houden dan dat het geval zou zijn bij een nieuw aan te leggen permanent circuit. Uiteindelijk zijn we ongeveer net zoveel tijd kwijt", rekent Tilke hardop. Het Hanoi Street Circuit moet een pareltje worden. "Het wordt geen eenvoudig circuit", meent de ontwerper, die een belangrijk speerpunt aanhaalt. "Als een coureur de pitstraat opzoekt, zal hij een aantal bochten overslaan. Dit was een wens van de Formule 1-bazen die wij hebben gehonoreerd. Ze willen meer pitstops mogelijk maken, zodat teams kunnen spelen op strategisch vlak."
Meest gelezen