Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Strengere F1-regel koren op de molen voor Verstappen en Red Bull

De FIA kondigde maandag aan dat er weer strengere regels gaan gelden voor de achtervleugels. De wijziging is koren op de molen voor Max Verstappen en Red Bull in de strijd met McLaren.

Verstappen Norris Australian GP
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De controverse rond flexibele achtervleugels is nog lang niet voorbij in de Formule 1. Daags na de Grand Prix van Australië kondigde de FIA aan dat de regels wederom worden aangepast. Het betreft een nieuwe maatregel tegen mini-DRS, sowieso een veelbesproken onderwerp in de koningsklasse van de autosport. De maximale grootte van de opening van de vleugel wordt tijdens de Grand Prix van China, die komend weekend op het programma staat, namelijk vele malen kleiner dan in Australië.

Specifiek wordt de limiet van 2 millimeter naar 0,5 millimeter teruggebracht, met een tolerantie van 0,25 millimeter wegens de abrupte aanpassing. Vanaf de Grand Prix van Japan, de derde race van het seizoen, geldt er geen tolerantie meer en mag de achtervleugel definitief maximaal een opening van 0,5 millimeter bevatten. De FIA geeft als reden dat uit camerabeelden is gebleken dat de recente wijzigingen rond de achtervleugel niet genoeg waren om het effect van de mini-DRS te doen laten verdwijnen. Wel vielen alle auto's binnen de reglementen in Australië.

Voordelen

Vooral McLaren baarde opzien in Australië, aangezien het team uit Woking gebruikmaakte van een relatief groot gat tussen het bovenste gedeelte van de achtervleugel en de onderste flap. RacingNews365 heeft begrepen dat bij een optimaal gebruik van een flexibele achtervleugel het voordeel oploopt tot drie à vier tienden per ronde. De flexibele vleugel stelt een team immers in staat om met meer downforce te rijden en weinig aan topsnelheid in te leveren. Zo kan de auto harder door de bochten, heb je minder last van bandenslijtage én behoud je een goede topsnelheid. McLaren had dat zeer goed voor elkaar.

De strengere regels zijn dan ook koren op de molen van Max Verstappen en Red Bull. De wereldkampioen kon het tempo van McLaren totaal niet volgen tijdens de race in Australië, vooral omdat zijn intermediates na acht tot tien ronden veel meer begonnen te slijten. Waar McLaren vol door kon blijven rijden, viel Verstappen ver terug qua snelheid. Vanaf komend weekend wordt McLaren normaal gesproken echter gedwongen om keuzes te maken. Het team moet door de nieuwe regels met minder vleugel rijden om topsnelheid te behouden op het lange rechte stuk van het Shanghai International Circuit, waardoor tegelijkertijd de bochtensnelheid afneemt en de bandenslijtage potentieel flink toeneemt. Ook wordt de balans van de auto lastiger te managen.

Al met al lijkt het er dus op dat McLaren het meest wordt geraakt door de wijzigingen van de FIA en Red Bull kan profiteren. Het team van Verstappen maakte in Melbourne geen gebruik van een vleugel met een opening, dus het zou niet verbazingwekkend zijn als ze er beter bij staan in China. De strijd is in ieder geval nog lang niet gestreden.

Ook interessant:

Max Verstappen legde het af ten opzichte van Lando Norris in de kletsnatte Grand Prix van Australië. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zien in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast dat Verstappen op een wonderupdate moet hopen om McLaren uit te dagen.

Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
GP Australië Italiaanse media staan perplex van 'fenomeen' Verstappen en Ferrari-nachtmerrie