Otmar Szafnauer kwam in februari 2022 binnen bij Alpine, nadat hij de deur bij Aston Martin achter zich had dichtgetrokken. Onder zijn leiding pakte het Franse team P4 in de strijd om de constructeurstitel in datzelfde jaar. Een jaar eerder werd Alpine nog vijfde. Tijdens de derde race van 2023 beleefde Szafnauer waarschijnlijk zijn dieptepunt, toen Pierre Gasly en Esteban Ocon crashten na de zoveelste herstart van de Grand Prix van Australië. Terwijl ze beide op koers lagen voor een goede puntenfinish, gingen ze uiteindelijk met nul punten naar huis. Drie races later pakte Ocon nog een podium in Monaco, maar na de Grand Prix van België moest Szafnauer het veld ruimen bij Alpine.
In gesprek met Motor Sport Magazine blikt de Roemeen terug op die tijd. "Dit klinkt misschien egoïstisch, maar ik geloof dat ik goed werk deed bij Alpine en dat ik de juiste veranderingen doorvoerde. Ik heb nieuwe teamleiders veranderingen zien maken omwille van de verandering. Ze willen de eigenaren laten zien dat ze iets doen, dat ze veranderingen ten goede doorvoeren. Maar het probleem is dat ze vaak de veranderingen die ze doorvoeren niet begrijpen. Als je bij een situatie zoals die van Alpine binnenkomt, dan moet je eerst goed begrijpen wat je hebt, wat goed is en wat er moet veranderen, maar dat kun je niet van de ene op de andere dag doen", zo legt Szafnauer uit.
Anderen bekeken ook:
'Geen tijd'
"De hoogste bazen van Alpine wilden sneller succes dan mogelijk was. Ik vertelde ze wat er mogelijk was en ze zeiden dat ze daar geen tijd voor hadden. Het lijkt erop dat ze niet begrijpen dat het tijd kost om een cultuur te veranderen, om nieuwe vaardigheden te krijgen waar we die niet hadden", zegt hij. "Ze hebben gewoon niet de technische mogelijkheden die ze nodig hebben. Toen ik daar kwam, vertelde ik dat ze deze spullen nodig hadden en wat nieuwe mensen. Als je begint met rekruteren, mag je blij zijn als je binnen een jaar iemand hebt vanwege de meerjarige contracten. En je moet ze natuurlijk iets bieden wat ze niet hebben, zoals meer verantwoordelijkheid", aldus Szafnauer.
"Ik vertelde Alpine dat ik vooruitgang boekte, maar hun antwoord was altijd: 'daar hebben we geen tijd voor'. Dat was de oorzaak van onze onenigheid en ik werd minder dan tien dagen van tevoren op de hoogte gesteld van hun beslissing die leidde tot mijn vertrek tijdens de Grand Prix van België", zo sluit hij af.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!