Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Te lieve Russell vol frustratie na dramatische kwalificatie en pole Hamilton

George Russell heeft vanaf de zijlijn moeten toekijken hoe zijn teamgenoot in dezelfde auto een aanzienlijk betere zaterdag had tijdens de kwalificatie van de GP van Hongarije.

Terwijl zijn teamgenoot Lewis Hamilton de poleposition in Hongarije wist te bemachtigen, start George Russell zondag op de achttiende plek nadat hij in de kwalificatie niet verder kwam dan Q1. Een behoorlijk teleurstellend resultaat voor de Brit, die uiteraard niet tevreden was met zijn zaterdag. "We waren de gehele sessie op het verkeerde moment op de baan, waardoor we als team teveel risico hebben genomen. We hadden niet eerst een ronde moeten aanvoelen. Daardoor kwamen we richting het einde met al het verkeer weer de baan op. De auto was namelijk heel snel. Heel frustrerend. De eerste startrij, of een plek bij de top vier had erin gezeten", aldus de Brit. George Russell is niet blij over hoe het einde van Q1 verliep. Hij werd links en rechts voorbij gereden toen hij zich klaar maakte voor een laatste, snelle ronde. "Ik probeerde me aan de gentlemen's agreement te houden (dat men elkaar niet inhaalt voor het aanzetten van een snelle ronde, red.) maar ik werd op het laatste moment door meerdere auto's, waaronder Pierre Gasly, ingehaald." "Hij haalde me in de laatste bocht in, waardoor ik van mijn gas moest op het rechte stuk en mijn ronde eigenlijk al voorbij was toen deze net begon. Ik geef de schuld niet aan de andere coureurs, want iedereen vecht voor zichzelf. Als team hadden we het beter moeten doen."

"We moeten met een betere oplossing komen"

Het nieuwe kwalificatieformat verplichtte elke coureur om Q1 op de harde band, Q2 op de medium band en Q3 op de zachte band te rijden. Hier is de Mercedes-coureur wel over te spreken. "Ik denk dat dit (format, red.) goed is voor de kwalificatie. Maar het is ook wel logisch dat we dit hier in Hongarije doen. In bijvoorbeeld Imola was het een ander verhaal geweest." Het probleem ligt volgens de Brit ergens anders: "Het feit dat we in de eerste vrije training en de tweede vrije training niet veel runs hebben kunnen doen is niet iets goeds voor de fans. We moeten daar een betere oplossing voor verzinnen want er zijn veel fans die veel geld betalen om te komen kijken op zowel de vrijdag als de zaterdag en de zondag. En als we dan maar 60 procent van de tijd op de baan rijden, krijgen zij minder waar voor hun geld."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"