Volgens Mattia Binotto waren er verschillende factoren die een rol speelden in de beslissing om Charles Leclerc tijdens Q1 niet meer voor een tweede run naar buiten te sturen, maar de Italiaan erkent wel dat het een grote miscalculatie was. "Dit was een waardeloze dag voor Ferrari. Volgens onze berekening was de tijd van Leclerc goed genoeg om door naar de volgende sessie te gaan, maar dat bleek een grote miscalculatie te zijn", laat hij in gesprek met onder andere RacingNews365 optekenen. De teambaas voert twee redenen aan voor de desastreuze miscalculatie van de Italiaanse renstal. "Aan het einde van de eerste kwalificatiesessie verbeterden de condities van de baan zich opeens aanzienlijk en daar hadden we geen rekening mee gehouden. Bovendien waren de marges tussen de coureurs kleiner dan we in onze modellen hadden berekend." Ferrari stuurde Leclerc vanuit tactisch oogpunt niet meer naar buiten, in de hoop om later in de kwalificatie een strategisch voordeel op de concurrentie te bemachtigen: "Ferrari bevindt zich in een situatie waar het risico's moet nemen om het de concurrenten lastig te kunnen maken. Door geen tweede run te beginnen, bespaarden we een setje banden, dat we later in de kwalificatie goed hadden kunnen gebruiken in onze strijd met Mercedes en Red Bull. Achteraf gezien was dat het natuurlijk totaal niet waard". Charles Leclerc zal zondag tijdens de race zijn uiterste best moeten doen om in de straten van Monaco - waar het lastig inhalen is - zich vanuit de achterhoede naar voren te werken. Teamgenoot Sebastian Vettel gaf acht tienden toe op polesitter Lewis Hamilton en start als vierde.
Meest gelezen