Meerdere Formule 1-coureurs maken zich zorgen over hun gezondheid, omdat de huidige F1-bolides fysiek lastig te besturen zijn. Bovendien zorgt het stuiteren ervoor dat ze zich zorgen maken over hun fysieke gesteldheid op de middellange termijn. Volgens AlphaTauri-teambaas Franz Tost is het niets nieuws dat coureurs zeuren. "De coureurs klagen. Aan de ene kant snap ik dat het niet makkelijk is voor hen. Aan de andere kant is het een Formule 1-bolide. Terug in de tijd kwamen de coureurs op zondagavond soms ook naar me toe om te zeggen dat ze op maandag naar de tandarts gingen omdat hun vullingen er door de lastig te besturen auto's uit kwamen", lacht hij.
Tost: "Coureurs moeten meer trainen"
Als het aan de teambaas ligt, dan spenderen de zeurende coureurs maar wat meer tijd in de sportschool. "De coureurs moeten ten eerste maar meer gaan trainen voor hun nekspieren en hun billen. Dat zou zeker helpen", luidt zijn oordeel. "De FIA komt nu met die Technical Directive, die natuurlijk zal helpen om te zien hoe zwaar ze het te verduren hebben. Als die metriek er is, dan kunnen we misschien kijken hoe we het stuiteren en de krachten die erbij komen kijken kunnen verminderen. In hoeverre het te controleren valt weet ik nog niet, maar als team steunen we de FIA. We zullen hen de data geven en dan zien we wel wat het resultaat is."
"Ga dan maar naar huis"
Tost lijkt inmiddels wel klaar te zijn met het gezeur van sommige Formule 1-coureurs. George Russell en Carlos Sainz waren de meest vocale coureurs als het aankwam op het stuiteren en de mogelijke gevolgen die het zou hebben voor de coureurs. Zijn eigen Pierre Gasly was recent overigens ook redelijk vocaal. "Dit zijn Formule 1-wagens, geen Rolls-Royces", is de teambaas duidelijk. "De coureurs moeten dat snappen. Als de auto's te stijf zijn of te lastig te besturen, dan moeten ze misschien maar thuis in hun woonkamer in hun eigen stoel blijven zitten en op tv kijken naar de race", zucht hij. Tost benadrukt dat het al lang en breed duidelijk was dat het geen comfortabele rit ging worden in de 2022-bolides. "Toen deze nieuwe regels werden opgesteld was het snel duidelijk dat deze bolides niet makkelijk te besturen zouden zijn." "Waarom? Omdat het door deze soort vloer nodig is om de auto stijf af te stellen en omdat je sneller zal gaan als de auto's zo laag en stijf mogelijk zijn afgesteld. Door de 18-inch banden is er bovendien minder demping van het rubber dan voorheen, waardoor de auto's minder comfortabel zijn."
Meest gelezen