Het ontwikkelingstraject van een Formule 1-auto blijkt een complexe puzzel, waarbij teams hun eigen pad moeten bewandelen. "Het gaat er altijd om wat je kunt vinden en hoe je plan eruit ziet, op de R&D afdeling. Je legt daarin je eigen route af," zo legt technisch directeur Pierre Wache uit in een exclusief interview met RacingNews365. McLaren heeft in het afgelopen jaar indrukwekkende vooruitgang geboekt, wat resulteert in een voorsprong die Red Bull nu moet zien in te halen.
Dat gaat niet vanzelf, aldus Wache: "Het is altijd lastig om de sweet spot te vinden met de bolide tussen de performance en de bestuurbaarheid van de bolide. Dat is ons niet altijd gelukt en zelfs in 2023, het dominante jaar van ons, hadden we hetzelfde probleem. Ook in 2024 was dat het geval, maar toen vonden we alsnog meer performance waarmee we het nodige wisten te verbloemen. Voor Sergio Perez werd het echter steeds meer een probleem, terwijl Verstappen het voor elkaar kreeg om om de problemen heen te rijden."
Ondanks het feit dat Red Bull tegen beperkingen met het beproefde concept aan liep, koos men er niet voor het concept om te gooien. Waarom niet? "Je ziet het probleem niet aankomen, totdat het er daadwerkelijk is, omdat je zó gefocust bent op het verbeteren van de auto."
Kennis van nu
"Je wordt ook beperkt door geld en de manier waarop je de bolide kunt testen bijvoorbeeld. Je slaat niet zomaar een andere weg in. Ja, terugkijkend kun je altijd zeggen ‘we hebben het verkloot’, maar dat is altijd makkelijk om achteraf te zeggen. Met de kennis van nu durf ik niet te stellen dat we de dingen écht anders hadden kunnen doen."
De huidige situatie toont een duidelijk beeld: McLaren heeft momenteel de overhand. "Ja, McLaren is nu nog altijd 3 à 4 tienden sneller dan wij, maar ik denk dat ze in het begin van het seizoen zelfs nog veel sneller dan dat waren ten opzichte van ons. Ik denk dat we het gat enigszins dichten, al is Barcelona niet het juiste circuit voor ons. Ik denk echter wel dat we dichter op de McLarens zitten dan in Miami."
Het gat wordt vooralsnog dus niet heel snel dichtgereden, maar kan het nog wel? Wache twijfelt niet lang over zijn antwoord: "Als ik niet zou denken dat we het gat nog kunnen dichten, zou ik het geplande upgradepakket er niet eens opzetten. Ik denk dat we het wel kunnen. Het gaat daarbij niet alleen om de kwalificatie, maar ook om de racepace. McLaren is echt op ieder gebied goed, maar ik denk dat we het gat kunnen dichten. Anders zouden we alles nu al op volgend jaar zetten."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!