Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Technisch directeur Red Bull keek met kopzorgen naar Verstappen

Waar de weekenden bij Red Bull normaal weleens wat stroef verlopen, gaat dat in Monza heel anders. Max Verstappen pakte na drie veelbelovende trainingen poleposition met een weergaloze ronde, al was niet iedereen overtuigd dat het zou kunnen.

Verstappen Monza Quali
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Max Verstappen en Red Bull Racing schoten niet zozeer als een raket uit de startblokken in Monza, maar de stijgende lijn die het team laat zien valt haast niet te missen. Na drie keurige trainingssessies was het tijdens de kwalificatie tijd voor het echte werk, en Verstappen maximaliseerde op indrukwekkende wijze.

Zo kwam hij op poleposition terecht voor de race op zondag, een resultaat waar men bij Red Bull ontzettend blij mee is. Maar het begon allemaal op de vrijdag, toen bij de Oostenrijkse renstal al aanzienlijke stappen werden gezet in de richting van de juiste afstelling. De opbouw van een raceweekend verloopt soms nog weleens stroef bij Red Bull, maar dat is dit weekend heel anders.

Dat bevestigt ook adviseur Helmut Marko in gesprek met De Telegraaf. „In tegenstelling tot voorheen, rijden we niet meer met een lagere motorstand op vrijdag. En daarnaast gaan we niet meer volledig af op wat de simulator (in de fabriek in Milton Keynes) ons vertelt. We gaan meer uit van onze eigen observaties. Max heeft inmiddels zoveel ervaring, net als zijn engineers natuurlijk. We gebruiken misschien iets meer gezond verstand.”

Een goed begin is dus het halve werk, maar zorgt niet bij iedereen voor vertrouwen. Met name technisch directeur Pierre Wache blijft weleens met kopzorgen achter wat de kansen op de baan betreft. Dat was tijdens de kwalificatie in Monza niet anders. 

Na afloop van de sessie legde hij immers uit dat hij zelf van mening was dat Verstappen beter af zou zijn geweest met een grotere achtervleugel. Dan had hij meer neerwaartse druk gehad, en dat zou uiteindelijk beter zijn voor het algemene resultaat. Met een kleinere achtervleugel zou Verstappen te veel tijd verliezen in de kwalificatie om vervolgens weer wat terug te krijgen tijdens de race, zo beredeneerde Wache. 

Toch bleef het voor de technisch directeur bij kopzorgen, want Verstappen ging er zelfs met poleposition vandoor. En daar blijft het niet bij, want met die kleinere vleugel die hij in de kwalificatie gebruikte, heeft hij dus ook een voordeel voor de race. Misschien kan de Nederlander zo zelfs op weg naar de overwinning.

Unibet pakt uit! Bij een podiumplaats van Verstappen op Monza of een zege van Norris of Piastri, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

x
Monza Aangepaste startopstelling Formule 1 GP Italië 2025 na meerdere straffen