Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Technisch kopstuk McLaren overtuigd van effect nieuwe Formule 1-regels

James Key, technisch directeur bij McLaren, ziet uit naar het seizoen van 2021. Wat Key 'de meest ingrijpende verandering van de regels in jaren' noemt, moet namelijk auto's opleveren die veel beter kunnen inhalen. Key acht de kans van slagen groot, zo laat hij weten in gesprek met RacingNews365.

De meningen van technici bij de Formule 1-teams over de nieuwe regels van 2021 zijn aardig verdeeld, zo blijkt. Waar de een onhaalbaar sprookjesbeeld geschetst ziet worden, ziet de ander de veranderingen juist rooskleurig in. James Key, technisch directeur van McLaren, is wél enthousiast. Key legt voor de microfoon van RacingNews365 uit dat de nieuwe regels voor het seizoen van 2021 vast en zeker een positieve verandering zullen brengen. "Ik denk dat er meer vrijheid zal zijn bij het ontwerpen van de auto. Het is een goed project, al durf ik nog niet te zeggen of de achtervolgende auto onder de nieuwe regels over zoveel downforce zal beschikken als door de Formule 1 wordt beweerd. Ik geloof wel dat het er niet ver vandaan zal zitten." Key is van mening dat, zelfs wanneer de beoogde doelstellingen niet worden behaald, de nieuwe regels hoe dan ook voor spectaculairdere races zullen zorgen. "Zoals ik het zie zijn de regels sterk genoeg om het doel te verwezenlijken. Zelfs als het niveau van downforce niet wordt behaald, zullen er waarschijnlijk alsnog positieve veranderingen merkbaar zijn." "Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid downforce die de auto's moeten overhouden onder de nieuwe regels. "Op dit moment heeft de achtervolgende auto rond de 55 procent aan downforce over, de nieuwe auto’s zullen denk ik over ongeveer 75 procent van hun totale neerwaartse druk beschikken", vertelt Key. "Dat is een flinke stap in de juiste richting, zelfs als we het doel van 88 procent niet bereiken. Auto's kunnen elkaar dan namelijk veel beter volgen, waardoor inhalen beter mogelijk wordt."

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden