Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Tegen het zere been van Verstappen: "Formule 1-auto's worden steeds zwaarder"

Formule 1-auto's moeten licht zijn willen coureurs goed met elkaar kunnen knokken op het circuit, zo roept Max Verstappen vaak. In de komende jaren krijgt hij echter precies het tegenovergestelde.

Max Verstappen heeft zich in recente jaren al vaker kritisch uitgelaten over de in zijn ogen te zware auto's in de Formule 1. Lichtere auto's maken dat je makkelijker met elkaar kunt racen en minder 'in formatie' rijdt, zo redeneert hij. Maar Pat Symonds, één van de technische kopstukken die zich dagelijks bezighoudt met de Formule 1-formule voor de toekomst heeft slecht nieuws voor Verstappen andere puristen. Symonds geeft aan dat de Formule 1-bolides alleen maar zwaarder zullen worden in de toekomst. In 2022 al, als de nieuwe reglementen worden ingevoerd, wegen de auto's al 768 kilo, terwijl de naald dit jaar blijft steken op 752 kilo. Ter vergelijking: een Formule 1-auto begin jaren '90 woog een fractie meer dan 500 kilo. En het eind van die 'groei' is nog niet in zicht: "Iedereen weet dat elektrische- en hybride-aandrijvingen zwaar zijn. En hoewel ik me een beetje schaam voor het het gewicht van de huidige auto's vrees ik dat we in 2025 nog zwaardere auto's gaan krijgen. Die auto's zullen buiten actieve aerodynamica ook nóg meer elektrisch vermogen genereren, terwijl er in de verbrandingsmotor nauwelijks gewicht bespaard word", aldus Symonds in gesprek met F1-Insider . Vanwege die elektrische technologieën hoeven de coureurs straks minder brandstof mee aan boord te nemen en dat scheelt iets in gewicht, maar toch: "Niets is gratis."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi