Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Teleurgestelde Horner ziet toch nog kansen in Singapore: "regen en safety cars"

Het was een situatie die Red Bull dit seizoen nog niet had meegemaakt. Twee wagens die in Singapore niet in staat waren om mee te strijden voor poleposition. Teambaas Christian Horner blikt uitgebreid terug op de desastreuze zaterdag van Red Bull en vooruit op de race van vandaag.

Geen enkele Red Bull in Q3 van de kwalificatie. Dit gebeurde voor het laatst in de GP van Rusland in 2018. Een eeuwigheid geleden is dat. Dit seizoen won Red Bull met Max Verstappen en Sergio Perez alle races en streed het telkens mee voor poleposition en pakte die ook tien keer. Hoe anders is de situatie dit weekend in Singapore. P11 voor Verstappen en Perez die moet gaan beginnen op P13. En dat op een stratencircuit waar inhalen heel moeilijk is. "De wagen reageert gewoon niet op veranderingen. Onderstuur, overstuur, remproblemen. We zijn er niet in geslaagd om de banden in het juiste window te krijgen. Normaal als je zo'n gat (tijdsverschil met poleposition, red.) ziet, is dat omdat de band gewoon niet werkt", kijkt Horner terug bij Sky Sports . "We hebben verschillende dingen geprobeerd met de setup, maar het is ons gewoon niet gelukt. We moeten voor morgen dus proberen te begrijpen hoe we het tij kunnen keren. Het zal lastig zijn om vanaf deze plekken naar voren te rijden, maar we zullen het zeker proberen."

Strengere controle FIA

Toevalligerwijs vallen de problemen bij Red Bull samen met de strengere controle van de FIA op de 'flexiwings'. Maar Horner benadrukt dat dit niets met elkaar te maken heeft. "We hebben nu dezelfde wagen als die we twee weken terug hadden in Monza en daarvoor in Zandvoort. Er is niets veranderd aan de wagen. We hebben enkel op vrijdag een nieuw onderdeel voor de aerodynamica geprobeerd. De setup die we gebruiken is een beproefde. Maar de wagen reageert gewoon niet op dit circuit en op dit asfalt. Voor beide coureurs is het lastig om de banden in het juiste window te krijgen." Verstappen klaagde onder meer over problemen bij het terugschakelen tijdens de vrije trainingen. "In de kwalificatie ging dat voor Max al een stuk beter. De software is opnieuw afgesteld en het lijkt erop dat het veel beter werkt. Na de eerste run in Q1 stond hij mee bovenaan. In Q2 sloeg de auto op het asfalt, de coureurs waren niet blij. Dat waren problemen die we in die eerste sessie niet hadden. Het werkte gewoon helemaal niet."

Handdoek nog niet in de ring gooien

De handdoek in de ring gooien, dat zal Horner echter niet doen. Ook niet nu het team flinke tegenslag ervaart. "We geven niet op, maar buiten de top 10 starten op dit circuit waar het lastig inhalen is, maakt dat we nog heel wat te doen hebben. We moeten de teleurstelling achter ons laten en ons concentreren op het begrijpen van wat de oorzaak is van het gebrek aan prestaties in de kwalificatie. We zijn beperkt in wat we kunnen doen. Maar misschien komt er regen, safety cars. Je weet het gewoon niet, we zullen niet opgeven en blijven vechten tot het einde." "We hebben tot nu toe een ongelofelijk seizoen gehad. Deze auto is verreweg de beste die we ooit hebben gemaakt. Om wat voor reden dan ook werkt het nu gewoon niet, maar we zullen proberen het in de race om te draaien."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal