vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Terug naar 2001: het jaar van Raikkonens Formule 1-doorbraak

Het is haast niet voor te stellen dat de FIA Kimi Raikkonen in eerste instantie niet deel wilde laten nemen in de Formule 1, maar een kleine achttien jaar geleden was dat toch echt het geval. De destijds 21-jarige Fin had voor zijn debuut in de koningklasse in de autosport nog maar 23 autoraces gereden.

Peter Sauber was dusdanig overtuigd van de jongeling, dat hij hem een zitje aanbood voor 2001. De FIA besloot coulant te zijn en zodoende kreeg Raikkonen een licentie voor vier races. Als hij rare dingen zou doen, hoefde hij voor de vijfde ronde niet terug te komen.

Voor de eerste Grand Prix van het jaar kwalificeert Raikkonen zich als dertiende. Geen waanzinnige prestatie, maar gezien de kritieken die er op voorhand waren ook absoluut niet gek. De Fin zit maar vier tienden achter teammaat Nick Heidfeld (die al een seizoen ervaring heeft) en rijdt bovendien sneller dan gevestigde namen als Jean Alesi en Jos Verstappen.

Na een chaotische wedstrijd komt Raikkonen als zevende over de eindstreep, een positie die op dat moment nog niet goed is voor een puntenscore. Echter, als Olivier Panis een tijdstraf krijgt promoveert Raikkonen naar P6. De jongen die een tijdelijke licentie kreeg, heeft alle criticasters de mond gesnoerd door zijn debuut op te fleuren met een punt.

Raikkonen maakt amper de ‘rookie mistakes’ waar zijn tegenstanders en de bond bang voor waren. Sterker nog: op de A1-Ring (zoals de Red Bull Ring vroeger genaamd was) wordt hij ijzersterk vierde, een resultaat wat hij kort later herhaalt in Canada. Op Silverstone blinkt de Fin uit met een vijfde plaats, waar hij teammaat Heidfeld fair and square verslaat. Een tiende plek in het eindklassement van het wereldkampioenschap is al bijzonder goed – het had nog veel beter kunnen zijn.

Zo noteert Raikkonen drie zevende en een achtste plaats, plekken waarvoor de rijders pas twee jaar later werden beloond. Bovendien valt de jonge twintiger liefst vier (!) keer uit vanwege transmissieproblemen. Slechts een enkele keer (Brazilië) maakt hij zelf een missertje.

Raikkonens talent blijkt, en als Mika Häkkinen aankondigt op zijn minst een jaartje er tussenuit te gaan (wat er inmiddels zeventien zijn, het sabbatsjaar werd omgevormd in een F1-pensioen) komt er een plekje vrij bij McLaren.

Het verhaal is bekend: na vijf jaren in Woking, drie seizoenen in dienst van Ferrari, twee jaar in de rallysport, twee seizoenen bij Lotus en inmiddels alweer vijf jaargangen bij Ferrari wordt de weg naar Hinwil weer ingezet. Na achttien jaar keert een verloren zoon huiswaarts.