In de Track Limits podcast velt een voormalig Red Bull-engineer, Blake Hinsey, zijn oordeel over Sergio Perez. Hoe kan hij het gat naar Max Verstappen verkleinen of dichten? Volgens de engineer weet Max de grens van zijn materiaal veel beter op te zoeken en komt dat door het feit dat hij beter om kan gaan met een instabiele wagen. "Een van de dingen, is het vertrouwen in de auto. Dat is heel belangrijk, net als het vermogen om te presteren in een wat relatief instabiele wagen. Je ziet dat Max dat heel goed kan. Zijn tolerantie qua instabiliteit van de auto, en zijn vermogen om de grens op te zoeken zonder er overheen te gaan. Zodra je over die grens gaat, verlies je rondetijd, heeft dat effect op je zelfvertrouwen en ga je alleen maar achteruit."
Perez moet een oplossing vinden
Volgens Hinsey is het dan ook aan Perez om daar beter mee om te gaan en niet aan Red Bull om de Mexicaan tegemoet te komen. "Ik weet niet wat de oplossing is. Maar hij zal zich waarschijnlijk gewoon comfortabeler moeten gaan voelen met een meer nerveuze, instabiele auto." "Hoe beter dat gaat, hoe sneller je gaat. Een auto met onderstuur, is namelijk zelden een snelle auto. Een auto met onderstuur is een comfortabele wagen om te rijden. Misschien wat irritant dat hij niet lekker instuurt, maar het is wel 'veilig' om mee te rijden. Relatief gezien dan natuurlijk." Toch moet Hinsey erkennen dat Checo hoe dan ook in een lastig parket zit. "Verstappen is de meest lastige maatstaf om naast je te hebben. Als Checo dicht op Verstappen kan zitten, dan is het al goed."
Voorkeursbehandeling?
Een vaak gehoorde theorie, en ook een die Perez recent indirect benoemde door te zeggen dat Red Bull de vorige jaren alleen met twee auto's reed omdat het volgens de regels moest, daar gelooft Hinsey ook niet in als hij met die theorie wordt geconfronteerd. "Dat is 100% onzin. Het domste wat ik ooit heb gehoord. Red Bull maakt de auto zo snel mogelijk. Misschien kreeg Max ooit als eerste van de twee een nieuw onderdeel, omdat er maar een op tijd af was voor een raceweekend, maar ik kan me de laatste jaren niet herinneren dat er bijvoorbeeld een nieuwe voorvleugel was die voor een tijdwinst van 0,3 seconde zorgde." "Als je een nieuwe voorvleugel introduceert, dan is deze misschien net wat anders dan de vorige versie. Het zijn nuances. Kunnen die nuances ervoor zorgen dat een coureur zich iets beter voelt in de auto dan een coureur met een andere voorkeur? Ja, misschien, maar ontwikkelt Red Bull de auto specifiek voor Verstappen? Nee." "Ze hebben een auto gebouwd die op veel circuits goed gaat en heel erg snel is op de rechte stukken. Als mensen zeggen dat de auto is ontwikkeld voor Verstappen, dan hebben ze er geen verstand van. Het is echt een frustrerend verhaal. Het team wil gewoon zoveel mogelijk performance vinden in een bepaald werkvenster, maar binnen dat werkvenster is alles zeer genuanceerd."
Meest gelezen