Het seizoen van Red Bull verloopt op zijn zachtst gezegd moeizaam. Hoewel Max Verstappen constant in de voorhoede te vinden is, is het ook duidelijk dat de auto niet zo goed is als van te voren was gehoopt. Het team heeft dan ook een uitgebreid plan voor de upgrades opgezet: komend weekend in Miami wordt er een nieuwe vloer op de auto gezet, de race daarna in Imola worden de sidepods en de achterwielophanging onder handen genomen, en twee races later in Spanje wordt er een nieuwe versie van de vleugels geïntroduceerd.
Het zijn allemaal pogingen om de achterstand op McLaren te verkleinen. Het team uit Woking heeft namelijk duidelijk de beste auto op dit moment. Of het ook gaat lukken? Het is een vraag die uitgebreid wordt behandeld in de podcast van RacingNews365.
"Het goede is in ieder geval dat ze nu wel kansen zien, dat ze echt all-in gaan", stelt Tom Coronel. "Ze zien ook de druk die ze vanuit het Verstappen-kamp krijgen, want zij zijn toch ook een beetje aan het shoppen. Red Bull wil echt laten zien: we gaan erbij komen en we laten het echt niet los. Het grote gat wat McLaren heeft, dat wordt lichtelijk gedicht. Het voordeel van Verstappen is: ja, het is twee tegen één, maar aan de andere kant, die twee, die werken niet samen. Dus op moment dat daar het conflict gaat ontstaan, dan gaan we ook echt wel een voordeel zien."
Toch tikt de tijd wel door, ziet RacingNews365-oprichter Ruud Dimmers. "Imola is wel een beetje het make or break weekend voor Red Bull dit seizoen. De rest blijft ook niet stilzitten, want die komen natuurlijk ook met upgrades. En als je dan na Imola echt nog een halve seconde erachter blijft hangen, dan wordt het gewoon heel moeilijk. Want je moet de aandacht gaan verschuiven naar 2026, naar de nieuwe generatie auto's. Je kunt niet door blijven ontwikkelen."
Coronel wil Red Bull iets meer tijd geven. "Ik zeg Barcelona, dan moeten ze er echt staan. Als je ziet dat daar het gat nog te groot is, dan is het echt wel gedaan." Dat komt volgens Coronel vooral doordat dan de aerodynamica beter wordt vanwege de upgrade aan de vleugels. "Ze moeten die sweet spot weten te raken. En daarom noem ik ook Barcelona, want vanwege dat moment is het echt helemaal strak. Dan weet ik ook zeker dat de aerodynamica is orde is, want ik zie ze daarin nog echt wel een handicap hebben."
Ook interessant:
Na een weekje rust gaat het Formule 1-circus weer vrolijk verder met de race in Miami. Kan Red Bull hetzelfde doen als McLaren vorig jaar deed? Bovendien moet Max Verstappen in de komende races hopen op een succesvolle upgrade. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken het allemaal in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!