Pirelli heeft na afloop van de eerste vrije training de banden onderzocht die ongeveer 20 ronden mee zijn gegaan en daarbij zijn verontrustende zaken aan het licht gekomen. Men heeft ontdekt dat de wangen van de banden los dreigen te komen van het karkas. Meer ronden op die banden zou hebben geleid tot schade aan de banden en uiteindelijk tot lekke banden.
Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door frictie tussen de wangen van de banden en de 'piramide-kerbstones' die in Qatar worden gebruikt en de coureurs hebben de neiging om die kerbstones ten volle te benutten. Daarom onderneemt de FIA de volgende acties.
- Track limits in bochten 13 en 14 worden aangepast
- Er wordt een extra training van tien minuten ingelast om 15:00 uur Nederlandse tijd om vertrouwd te raken met de nieuwe track limits
- De start van de sprint shootout is verplaatst naar 15:20 uur Nederlandse tijd
- Na de sprint (die 19 ronden telt) worden de banden opnieuw geanalyseerd om vervolgens te bepalen of aanvullende maatregelen voor de zondag nodig zijn
- Mocht bepaald worden dat dergelijke maatregelen nodig zijn, luiden die als volgt:
- Nieuwe banden mogen niet langer dan 20 ronden meegaan, gebruikte banden niet langer dan 22 ronden (inclusief de ronden uit bijv. de kwalificatie)
- Alle coureurs zijn verplicht om drie pitstops te maken tijdens de race
De start van de sprintrace blijft staan op 19:30 uur Nederlandse tijd.
Bij een overwinning van Ajax op Sparta, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzetMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Droogdrin
Mooi man racen in die bende. Doe dan ook maar een simulatie van de race en geef de uitslag maar door.
Johnson John
dan moet je toch echt bij de fia zijn, die bepalen wat wel en niet gebruikt mag worden op een circuit.
BarryChello
Fia en Pirelli. Superteam. De idioterie ten top. Als die nieuwe banden niet deugen, dan moet je ze helemaal niet gebruiken. Geen risico voor de rijders en auto's. Banden linea recta retour richting Pirelli en suc6 ermee.
Dit bericht is aangepast op:
Pascal Simons
En dan...de hele race cancelen?🤔Is toch goed geregeld met die pitstops dan.
D. M
Benieuwd of ze dan wel genoeg banden bij zich hebben. Pirelli geeft de teams extra banden? Wat een zooitje weer.
Martin Mortel
@BarryChello Die banden zijn dezelfde als bij alle andere races. Wat hier anders is zijn de kerbstones die blijbaar scherpe randen hebben. Dan moet je daar iets aan doen en niet dit afschuiven op de banden lijkt mij.
Remedy81
@BarryChello ze rijden met de banden waar ze al het hele jaar mee rijden, je opmerking raakt nog kant nog wal
Pieter333
Na telkens 10 ronden verplichte pitstop. Lekker veilig.
Pascal Simons
Het is autosport he,als je zo bezorgd bent over de veiligheid dan kun je beter darten gaan kijken.Vraag me af hoe jouw reactie 35 tot 40 jaar geleden zou zijn toen was t nog wel effe anders dan tegenwoordig.
F1rst
Kerbs afschaffen. Grind naast de baan. Tracklimits niet meer nodig.
Roel Duysserinck
Dat gaan ze nu niet meer redden voor vanmiddag en morgen. Verplicht 3 stops + limiet op aantal ronden verdient geen schoonheidsprijs maar zo adhoc wel een goeie oplossing om gevaarlijke situaties of een race ala America jaren terug te voorkomen. Als het zover komt
F1rst
Dat wel, maar zo bepaal je hoe de teams strategisch een race moeten rijden. Tevens doe je dit nadat de teams hun keuzes voor de training gemaakt hebben om informatie voor het weekend te verzamelen in een enkele VT. Bij een nieuwe opzet zou je dan ook de beginsituatie moeten resetten. Dus alles zoals voor het weekend gebracht werd.
Dit bericht is aangepast op:
Roel Duysserinck
@F1rst : er zijn racen geweest waar er track aanpassingen waren gedurende het weekend waar ze niet extra mochten oefenen dus mooie handreiking... Maar eerst zien wat de bandjes vanmiddag doe
Remedy81
Kerns afschaffen, ja jij een circuit hoofd curbstones te hebben ook als er grind skiën zijn….
Peter Silson
Beetje diep in het glaasje gekeken Remedy81 ? Volgens je grammatica en spelling lijkt het daar wel op.
Edwin_B.
Heerlijke zin Remedy. Hier kan ik weer uren over nadenken.
Lando4president
Wat een poëtische schoonheid, deze prachtig uitgewerkte uiteenzetting van de in dit artikel beschreven casus.
Roel Duysserinck
Kerbs afschaffen. Ja een circuit hoort curbsstones te hebben ook als er grind stroken zijn.... Ik denk dat hij dit bedoelde
Dit bericht is aangepast op:
BarryChello
Nee Remedy, jouw opmerkingen. Die gaan wel ergens over. "ja jij een circuit hoofd curbstones te hebben ook als er grind skiën zijn"?
Remco Staas
Raad wat er staat
Remedy81
@Roel Duysserinck knap! Je hebt het helemaal goed! Je moet wat met die gave doen, dat je wat van mijn post kon maken is een wonder!
Roel Duysserinck
@Remedy81 : 🤪 als ik zie hoe klanten van mij af en toe tickets indienen wordt je vanzelf goed in... Wat staat er wat zouden ze bedoeld hebben
F1rst
Dit is mijn mening, omdat er veel discussie over is. Maar... .Leg jij dan eens waarom er kerbs zijn en waarom die niet weg kunnen, want commentaar leveren zonder uitleg is makkelijk.
Peter Silson
Tja, banden van Italiaanse makelij. Die horen thuis in het rijtje: -Fira hogesnelheidstreinen -Helicopters -Viaducten -F1 auto's Misschien moet Pirelli een stuk of twintig pizza's op mekaar lijmen en die gebruiken. Die raken in elk geval niet lek
jaap-kooiman#17102
Maar dan wel Quattro Stagioni hehehe.... elke bocht weer anders he..... ??? :)
jwalbeek
Waarom mogen gebruikte banden langer meegaan dan nieuwe? Die snap ik niet helemaal. Ik zou eerder andersom verwachten.
Roel Duysserinck
22 ronden inclusief de rondes die al gereden zijn (dus maar bijv 18 ronden tijdens de race). Ik vermoed omdat die een 24 afgekoeld zijn en gecontroleerd?
Kondje Des
Omdat na 1 hittecyclus de banden harder worden en dus sterker.
Jef Joossens
jwalbeek, ik was juist hetzelfde aan het denken. Best wel raar.
Dit bericht is aangepast op:
bombarie1
een maximum aan banden stellen, dan weet iedereen dus van elkaar wanneer ze uiterlijk gaan pitten... slechte zaak weer dit
FW
Precies dat....gaat rotzooi geven in de pitstraat
Remco Staas
Ik neem nooit pirelli banden wel zo veilig
FW
Ik gebruik goodyear...daar weet ik van dat ze een "goed jaar" meegaan
F1totheMax
Mooi dat je weet dat in ronde 19 en 20 iedereen gaat stoppen, voor zover je voordeel van undercut en banden sparen. Ze hoeven in elk geval niet rustig aan te doen.
weideclan
Apart dat de FIA zich nu ook al met de team strategieën gaat bemoeien. De slijtage van de banden is toch grotendeels afhankelijk van de rijstijl van de coureurs? Ferrari brandt ze snel op terwijl Max als bandenfluisteraar beduidend veel langer doet met zijn banden. Laat die verantwoordelijkheid bij de teams en bemoei je niet met de strategie. Rijdt men te lang door dan is er risico op een lekke band. So what. Als er carbon op de baan ligt is dat risico er ook. En ja, vaak wordt er dan een roden vlag of SC ingezet maar het risico blijft er. Dat heet racen. Met meer dan 1 verplichte pitstop ivm verschillende compounds gebruiken gaat meer op treintje rijden lijken
Perezzzz11
Tracklimits…ik zei het gisteren al!
Beverke
Mijn vraag als er inderdaad een zorgpunt is en er maximaal 20 ronden met een band gereden mag worden, of dat niet uit maakt op de rode, gele of witte band. Als alle banden 20 ronden kunnen hebben is het toch verstandig 1x gele band en de rest de rode band. Indien beschikbaar natuurlijk.
W. J Van engelenburg
Misschien hier helemaal niet meer racen. Dat ze nu al het 1 en ander moeten gaan veranderen omdat de banden een gevaar kunnen leveren door oa de kerbs is een slecht teken. Dan erbij vind ik dit sws een slecht circuit met al dat zand op de baan . En dan t bedenken dat dit een moto gp circuit is . Vraag me echt af welke idioot het leuk vond om een circuit neer te leggen middenin een zandbak.
Miranda33
En hoe kan om 15:10 de uitslag van de shootout al bekend zijn dan? 🙄😬