Pirelli heeft na afloop van de eerste vrije training de banden onderzocht die ongeveer 20 ronden mee zijn gegaan en daarbij zijn verontrustende zaken aan het licht gekomen. Men heeft ontdekt dat de wangen van de banden los dreigen te komen van het karkas. Meer ronden op die banden zou hebben geleid tot schade aan de banden en uiteindelijk tot lekke banden.
Het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door frictie tussen de wangen van de banden en de 'piramide-kerbstones' die in Qatar worden gebruikt en de coureurs hebben de neiging om die kerbstones ten volle te benutten. Daarom onderneemt de FIA de volgende acties.
- Track limits in bochten 13 en 14 worden aangepast
- Er wordt een extra training van tien minuten ingelast om 15:00 uur Nederlandse tijd om vertrouwd te raken met de nieuwe track limits
- De start van de sprint shootout is verplaatst naar 15:20 uur Nederlandse tijd
- Na de sprint (die 19 ronden telt) worden de banden opnieuw geanalyseerd om vervolgens te bepalen of aanvullende maatregelen voor de zondag nodig zijn
- Mocht bepaald worden dat dergelijke maatregelen nodig zijn, luiden die als volgt:
- Nieuwe banden mogen niet langer dan 20 ronden meegaan, gebruikte banden niet langer dan 22 ronden (inclusief de ronden uit bijv. de kwalificatie)
- Alle coureurs zijn verplicht om drie pitstops te maken tijdens de race
De start van de sprintrace blijft staan op 19:30 uur Nederlandse tijd.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!