De zelfontworpen en ontwikkelde 'Beast' werd door Tim en Tom Coronel ingeruild voor een Century CR6. Een bewezen concept dat de snelle tweeling in staat moet stellen om serieus mee te doen in de Dakar Rally 2022. Met recht een nieuw avontuur voor de gebroeders die hun enthousiasme niet onder stoelen of banken steken. Vorig jaar kenden Tim en Tom een nagenoeg probleemloze Dakar, die ze afsloten op de 26ste positie. Dat laatste stemde ze niet tevreden, want de honger is om mee te kunnen doen in de top 15. "We kwamen snelheid tekort in de duinen. Ook al hadden we een erg goede dag in de duinen of op de stenen, dan verloren we het gewoon weer op pure snelheid. De 26ste plaats was best aardig, maar ondertussen knaagde het besef dat we ook tien plaatsen hoger hadden kunnen staan", vertelt Tom Coronel. Met een 7.0 Chevrolet V8-krachtbron aan boord van de Century CR6 zal het aan snelheid niet meer ontbreken. Er is voor de komende Dakar, de 43ste editie van de grootste rally ter wereld, een maximum snelheid van 170 km/u ingesteld, dus de verschillen zijn minder groot. De buggy van Century heeft zichzelf al bewezen, want Brian Baragwanath behaalde er afgelopen jaar liefst zes top 10-noteringen mee. Een concept met veel potentie, wat zich ook bewijst in het feit dat er liefst tien exemplaren aan de start verschijnen in 2022. "De eigenaar van Century Racing en bouwer van de auto, Julien Jardy, kennen we al lang", vertelt Tim. "De laatste jaren met The Beast kwam hij zowat elke avond bij ons langs in het bivak, steeds nadrukkelijker. 'You have to drive my car.' In tegenstelling tot The Beast is de Century een auto die is gebouwd om er rally-raids mee te rijden. Er zit vele jaren ontwikkeling in. Met The Beast, een omgebouwde baja-auto, zaten we op de limiet en kwamen we niet verder. Dit is echt een raceauto die is gebouwd voor de woestijn." Bekijk hieronder de eerste beelden van de Dakar bolide van Tim en Tom Coronel. - Tekst gaat verder onder de video -
-emxog91l_k
Al bij de eerste kilometers zaten Tim en Tom allebei met een grote grijns in de auto. "Wat een plezier. Hij stuurt als een sportauto, is heel responsive en scherp", merkte Tom. "Hij doet wat je wil, is lichter, soepeler en lichtvoetiger dan wat we gewend waren én heeft zo’n 100 pk meer aan boord. Hiermee kunnen we de competitie aangaan met de subtop en mogen we echt gaan denken aan tien plaatsen hoger dan het afgelopen jaar. Mijn verwachting is dat we hiermee ergens tussen plaats 15 en 20 kunnen uitkomen, met af en toe een uitschieter naar de top 10." Aan klasseringen als die Baragwanath afgelopen jaar haalde (een paar keer tweede) denken Tim en Tom voorlopig niet. "Hard rijden is niet moeilijk", stelt Tim, "maar maakt ook de risico’s groter. En de prijzen liggen aan de finish, na twee weken wedstrijd. Het is en blijft de Dakar, duinen blijven duinen, een gat blijft een gat. De auto kan het ons makkelijker maken, maar de snelheid kan ook het zwakke punt zijn. Dat wordt de grootste uitdaging: ons niet laten verleiden harder te rijden dan de omstandigheden toelaten, alleen omdat de auto het kan. De auto moet z’n ding doen, maar wij ook. Het sterke punt is dat Tom en ik samen 25 jaar Dakar-ervaring hebben. We kennen het spel zo onderhand wel, kunnen de situaties lezen en een auto aanvoelen." De broers, die net als voorgaande jaren regelmatig het stuur en navigatieboekje zullen wisselen, kijken reikhalzend uit naar de Dakar, die mede dankzij de nieuwe auto een heel nieuw avontuur wordt. "Want we hebben nog niet eerder zo’n competitieve auto gehad", zegt Tom. "Dat vraagt van iedereen een andere instelling. Het is zaak om de beste kwaliteiten van elke factor zo goed mogelijk te benutten: van de auto, van onszelf, van ons eigen team en van de kennis die ze bij Century Racing hebben. Dan kan er echt een heel mooi resultaat uitkomen."
Meest gelezen