Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Todt wil dezelfde motor toepassen in Formule 1 en andere klassen

Het ontwikkelen van een 'wereldmotor' die ingezet wordt in de Formule 1, maar ook in tal van anderen klassen. Het klinkt als een idioot plan, maar Jean Todt van de FIA gelooft erin.

Het idee van de zogeheten 'wereldmotor' is niet nieuw. In de zoektocht naar kostenverlaging en synergie tussen diverse raceklassen werd het al in 2009 geopperd door de FIA. De te ontwikkelen motor zou in liefst elf verschillende raceklassen gebruikt moeten worden. Daarbij werd er gekeken naar Formule 1, IndyCar, WRC en dergelijke. Zoals van tevoren te verwachten kwam het idee nooit verder dan de keukentafel. Jean Todt laat nu aan Autosport.com weten dat hij het idee nieuw leven in wil blazen. Aanleiding hiervoor is het nieuw te formeren motorreglement in de F1 voor 2021. " Misschien moeten we onderzoeken of we de motor die we in de Formule 1 willen gebruiken ook kunnen introduceren in andere klassen."

Iets dat volgens Todt niet eenvoudig zal worden, maar de Fransman ziet kansen. Zo lonkt hij naar de LMP1-klasse van het WEC. " We rijden nu met compleet verschillende motoren. Het zou logisch zijn om in de toekomst te onderzoeken of er synergie bestaat tussen F1 en het WEC. Daarin hebben de motoren al een gelijke levensduur als in de F1." De hybride technologie in de Formule 1 stuit op veel kritiek van fans en coureurs. In de LMP1-klasse wordt er eveneens geracet met hybride motoren, maar de klasse is op leven na dood. Porsche en Audi zeiden het kampioenschap recent gedag. Belangrijkste reden hiervoor waren de hoge exploitatiekosten.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden