© Getty Images / Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Tops en flops van de Grand Prix van Brazilië

12 nov. 15:00 René Oudman 1 reacties
Zo. Wie dacht dat de Formule 1 saai zou worden nadat Lewis Hamilton het kampioenschap had beslist, twee weken geleden in Mexico, zat fout. De Grand Prix van Brazilië stond bol van spektakel, spanning en controverse. Verhaallijnen zat om de tops en flops aan te wijzen.

Tops

Zonder enige twijfel de smaakmaker van de Grand Prix van Brazilië: vrijwel niemand had verwacht dat Max Verstappen zó sterk voor de dag kon komen. De Nederlander baande zich op een kenmerkende manier naar voren, om in een rechtstreeks duel met Lewis Hamilton af te rekenen. Het mocht echter niet zo zijn voor de 21-jarige, die naast zijn derde seizoenszege greep omdat Esteban Ocon zich van een rondje achterstand probeerde te ontdoen.

Waar teammaat Marcus Ericsson zich in de eerste paar honderd meter de kaas van het brood liet eten, daar leverde Sauber-coureur Charles Leclerc andermaal een huzarenstukje af. Zevende plaats, zes punten, veertiende algemeen. De Monegask bereidt zich op de best denkbare manier voor op zijn Ferrari-toekomst.

Voor een aanval op Renault komen de zes punten van zondag waarschijnlijk te laat, desalniettemin deed Haas weer prima van zich spreken. Romain Grosjean en Kevin Magnussen kwamen in Brazilië als achtste en negende over de eindstreep, waardoor de Amerikaanse stal de nodige punten scoorde. Vierentwintig punten zal Haas in Abu Dhabi niet inlopen op Renault, maar door andermaal een sterk optreden af te leveren wordt er een goede fundering voor 2019 gestort.

Flops

Op weg naar de eerste bochtencombinatie op het circuit van Interlagos liggen fouten op de loer. Immers, de bocht opent vrij onzichtbaar naar links en loopt bovendien naar beneden. Niemand had echter kunnen bevroeden dat Max Verstappen en Esteban Ocon er voor een van de meest krankzinnige taferelen van het jaar zouden zorgen. Wat naderhand bij de weegbrug gebeurde verdient evenmin een pluim. Het tweetal Verstappen/Ocon zorgde voor krantenkoppen, maar moeten beiden even achter hun oren krabben, vanwege de verschillende incidenten.

Met softs in plaats van supersofts zou Sebastian Vettel een van de kanshebbers op de overwinning in Brazilië zijn, zo redeneerde Mercedes-teambaas Toto Wolff kort voor de start tegenover de Duitse televisie. De Ferrari-coureur kwam er echter totáál niet aan te pas in São Paulo, waar teammaat Kimi Raikkonen de alternatieve strategie ‘gewoon’ liet werken om als derde over de eindstreep te komen. Pijnlijk feitje: Raikkonen heeft dit jaar vaker op het podium gestaan dan Vettel.

Het begint zo langzamerhand wel een beetje vervelend te worden, dat quasi positieve gedrag van Fernando Alonso. De Spanjaard laat voor elke race weten ‘te genieten’ en er het ‘maximale’ uit te willen halen, maar als het puntje bij paaltje komt dan blaft hij zijn race-engineer Will Joseph af. Nee, de McLaren is geen wonderwagen en inderdaad, het seizoen 2018 is Formule 1-technisch gezien een grote flop, maar er is zelden een groot kampioen geweest die zo publiekelijk etaleerde er totaal geen zin meer in te hebben. Er zijn genoeg jongens die wél willen.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen